تفاوت عایق پاششی پلی‌یورتان صوتی با حرارتی در چیست؟

اخبار و مقالات جدید
تفاوت عایق پاششی پلی‌یورتان صوتی با حرارتی در چیست؟

نام دیگر عایق پاششی پلی‌یورتان، فوم پاششی است. درواقع عایق پاششی پلی‌یورتان یکی از انواع عایق‌های پلی‌یورتان است که از مخلوط دو مایع پلی پول و ایزوسیانات تشکیل می‌شود. در نظر داشته باشید که به دلیل نحوه اجرا یعنی اسپری فوم مایع در محلی که موردنظر است به فوم یا عایق پاششی مشهور است. در کل می‌توان عایق پاششی پلی‌یورتان را به دو گروه اصلی تقسیم‌بندی نمود.

یکی فوم پاششی با سلول باز نام دارد و دیگری فوم پاششی سلول بسته است. در ادامه همراه ما باشید تا مطالب بیشتری را درباره تفاوت عایق پاششی پلی یورتان صوتی با حرارتی در اختیار شما قرار دهیم:

بررسی تفاوت عایق پاششی پلی یورتان صوتی با حرارتی

بررسی تفاوت عایق پاششی پلی یورتان صوتی با حرارتی

همان طور که اشاره کردیم، دو نوع عایق سلول باز و سلول بسته وجود دارد. دقت داشته باشید که نوع بسته عایق را به‌عنوان عایق حرارتی استفاده می‌کنند. اما نوع سلول باز این عایق را به‌عنوان عایق صوتی برای جاهای مختلفی بهره می‌برند. برای مثال عایق صوتی برای سالن های اجتماعات، سالن‌های سینما، آتلیه‌های هنری و استودیوهای صدابرداری و واحدهای مسکونی کاربرد دارد. در نظر داشته باشید که این مکان­ها نمی­خواهند اصوات زیاد مزاحمت و خللی برای دیگر افراد ساختمان یا همسایگان پیش آورند؛ بنابراین در این­جا متوجه ضرورت استفاده از عایق پاششی پلی‌یورتان صوتی می­شویم.

نکاتی درباره تفاوت عایق پاششی پلی یورتان صوتی با حرارتی

اما عایق حرارتی صوتی برای ممانعت از منتقل ساختن حرارت در ساختمان‌ها به کار می‌رود. توجه داشته باشید که این عایق بر روی پشت‌بام‌ها، دیوارها و سقف­ها قابل‌اجرا است؛ بنابراین این عایق سبب می­شود تا حرارت منزل یا محل کار در فصول سرد سال از خانه به بیرون منتقل نشود؛ لذا خانه یا محل شما گرم می­ماند؛ بنابراین این عایق نیز می­تواند برای جلوگیری از انتقال حرارت بسیار کاربرد داشته باشد.

اما در این­جا توانستیم تفاوت عایق پاششی پلی‌ یورتان صوتی با حرارتی را تشخیص دهیم. بدین معنا که عایق صوتی از منتقل ساختن صدا ممانعت می­کند. در مقابل عایق حرارتی از خروج حرارت پیشگیری می­کند؛ بنابراین هر دو نوع عایق می­توانند بسیار پرکاربرد باشند. امروزه بیشتر مردم به اهمیت استفاده از این عایق­ها واقف هستند.

نحوه اجرای عایق های پلی یورتان

اجرای عایق فوم پاششی سلول بسته و سلول باز به شکل پاشش یا اسپری‌کردن انجام می­شود. در این صورت که مواد اصلی را به‌وسیله دو شلنگ که با تفنگ خاصی مرتبط است به مکان مد­نظر اسپری می­کنند. بعد از مدت‌زمان کمی مواد پاششی دارای بزرگی حجم می­شود و تشکیل فوم پلی‌یورتان می­دهد. ذکر این نکته الزامی است که دستگاه­های گوناگونی جهت پاشش فوم پلی‌یورتان وجود دارند.

این دستگاه­ها بسته به شرایط اجرا و حجم کاری که انجام می­دهند متفاوت هستند. جهت لکه­گیری و فضاهای بسیار ریز می­توان از کپسول­های دو بخش استفاده نمود. این کپسول­ها با نام کپسول­های دوجزئی شناخته می­شوند. این کپسول­ها از پیش به‌صورت آماده وجود دارند؛ بنابراین تنها در مکان مد­نظر پاشیده می­شوند. در نظر داشته باشید که قدرت پاششی این کپسول­ها ناچیز است.

درباره دستگاه پاشش پلی‌یورتان

ولی برای فضاهای بزرگ و سقف و دیوار از دستگاه پاشش پلی‌یورتان حرفه‌ای بهره می‌برند. این دستگاه دارای سرعت و قدرت بسیار بالایی است. این دستگاه برای متراژهای بسیار کم قبل استفاده است؛ بنابراین این نکته­ای است که لازم است تا به آن توجه داشته باشید. تفاوت عایق پاششی پلی ‌یورتان صوتی با حرارتی در نوع کاربرد بیشتر مشهود است.

دقت داشته باشید که بعد از اجرا فوم پاششی پلی‌یورتان به‌سرعت پف می­کند و سپس به‌سرعت خشک می­شود. بعد از خشک­شدن فوم می­تواند یک عایق یکنواخت و یکدست ایجاد نماید که بسیار محکم و مقاوم است؛ بنابراین این از خصوصیات فوم پاششی پلی‌یورتان است. این فوم در داخل خود یک ساختمان سلولی مخصوص دارد که می­تواند به‌خوبی سرما و گرما را نگهداری نماید.

به بیان دیگر به حفظ سرما و گرما می­پردازد و اجازه خروج به آن­ها را نمی­دهد. رنگ فوم پلی‌یورتان را باتوجه‌به نوع آن و افزودنی­های آن استفاده می­کنند. جالب است بدانید که نوع پایه سفید کرمی مایل به قهوه­ای است. اگر این پایه را برش بزنید می­توانید متوجه شوید که رنگ داخل آن روشن­تر است. تفاوت عایق پاششی پلی‌یورتان صوتی با عایق پاششی پلی‌یورتان حرارتی زیاد است.

انواع فوم پلی‌یورتان پاششی

انواع فوم پلی‌یورتان پاششی

در این جا قصد داریم تا انواع فوم پاششی پلی‌یورتان را بررسی کنیم. در نظر داشته باشید که تفاوت عایق پاششی پلی‌یورتان صوتی با حرارتی باتوجه‌به نحوه استفاده متفاوت است؛ بنابراین لازم است تا به‌درستی نوع کاربرد آن‌ها را بدانید و از آن­ها استفاده درست نمایید.

عایق پاششی سلول بسته

ساختمان سلولی فوم پاششی با سلول بسته دارای دانسیته یا همان چگالی بیشتر است. بعد از پاشیدن در مکان مد­نظر در عرض چند ثانیه می­تواند تا چندبرابر حجم اولیه خود بزرگ‌تر شود. این مدت‌زمان تنها 20 تا 30 ثانیه به طول می­انجامد. این عایق حرارتی رطوبتی سبب می­شود تا نفوذ هوا و رطوبت تا میزان قابل‌ملاحظه‌ای کم گردد.

در حقیقت فوم پاششی به علت دارابودن ضریب مقاومت بالای حرارتی و نیز قابلیت زیاد برای نگهداری سرما در صنایع برودتی به کار می­رود. این عایق برای یخچال­ها نیز بسیار مناسب به نظر می­رسد.

همچنین این عایق را می­توان برای عایق­بندی کردن آب در استخرها، روف­گاردن و جاهایی که به مقدار زیاد در معرض نم و رطوبت هستند استفاده کرد. این فوم بر مبنای شرایط آب‌وهوایی از قطر 5 به بالا و با چگالی 35 تا 40 در دیوارها، سقف‌ها و کف‌ها قابل‌اجرا و پیاده­سازی است؛ بنابراین تفاوت عایق پاششی پلی ‌یورتان صوتی با حرارتی را توانستیم تا حد زیادی تشخیص بدهیم.

عایق پاششی سلول باز

 ساختمان سلولی این عایق باعث می­شود تا فواصل بین سلول‌ها با هوای اتمسفر مثل یک اسفنج کاملاً پر گردد؛ بنابراین این عایق دارای حفره‌های هوا است و می­تواند به‌عنوان یک عایق صوتی قوی ظاهر شود. کاربرد این عایق در آکوستیک و جاهایی که به عایق­سازی صوتی نیاز دارند روشن می­شود. نکته جالب‌توجه این است ­که این عایق در حین این­که عایق صوتی بسیار قوی محسوب می­شود، به‌عنوان عایق حرارتی نیز به کار می­رود.

بنابراین شما می­توانید در ساختمان­های خود از این عایق به‌عنوان عایق صوتی و حرارتی نیز بهره ببرید. با این کار از ورود گرما و خروج سرما و کلیه اصوات از داخل به خارج و برعکس جلوگیری می­کنید.

اگر شما در ساختمان­هایی هستید که اصوات زیادی برای گوش شما دلخراش است لازم است تا از این عایق بهره بگیرید. امروزه در همه ساختمان­های مدرن با سازه­های جدید از این عایق­ها به میزان بالایی استفاده می­شود؛ بنابراین بیشتر ساکنان از انتقال اصوات زیادی در امان هستند؛ بنابراین تفاوت عایق پاششی پلی‌ یورتان صوتی با حرارتی در نوع استفاده است.

سخن پایانی

 امروزه کاربرد و اهمیت عایق­های پاششی پلی‌یورتان بر هیچ کسی پوشیده نیست. در واقع بهره­گیری از این عایق­ها می­تواند تا حد بسیار زیادی به رفاه حال ساکنان آن‌ها کمک بسزایی نماید؛ بنابراین قبل از استفاده لازم است تا به کاربرد بالای این عایق­ها واقف شوید و انتخاب درست نمایید. حتماً لازم است تا از قبل به تفاوت عایق پاششی پلی ‌یورتان صوتی با حرارتی واقف شوید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *