عایق پاششی پلی یورتان حرارتی
پخش ویدیو

در این مطلب از وب سایت اسپری فوم درباره‌ی عایق پاششی پلی یورتان حرارتی (Thermal polyurethane spray insulation) و ویژگی‌ها و کاربردهای آن صحبت خواهیم کرد. امروزه با پیشرفت فناوری در صنعت ساختمان‌سازی برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی که تولید آن سالیان زیادی زمان می‌برد، از انواع عایق‌ های حرارتی استفاده می شود که یکی از محبوب­ترین آنها فوم پاششی پلی یورتان است.

این نوع عایق‌ ها نقش زیادی در کاهش مصرف انرژی و در نتیجه هزینه‌های جاری دارند. بالاترین میزان هدر رفتن انرژی مربوط به سقف و دیوارهای ساختمان است، به همین دلیل استفاده از یک عایق خوب در این مکان‌ها تا حد بسیار زیادی از هدر رفتن انرژی حرارتی جلوگیری می‌کند. در این نوشته درباره عایق پاششی پلی یورتان حرارتی با ما باشید.

تاریخچه‌ پلی اورتان

تاریخچه‌ پلی اورتان

در سال ۱۹۳۷ دانشمندی آلمانی به نام اوتا بایر، با بررسی ایده خود موفق به سنتز پلی اورتان شد. محصول تولید شده او، به مرور در طی سال‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۷۹  در مصارف صنعتی، کف هواپیماهای ارتش و در نهایت به عنوان عایق ساختمان مورد استفاده قرار می‌گرفت. شروع کاربردهای متعدد این عایق فومی در همین سال‌ها رخ داد.

عایق پاششی پلی یورتان حرارتی

عایق پاششی پلی یورتان دارای اشکال مختلفی است که معروف‌ترین آن‌ها عایق پاششی پلی یورتان حرارتی است. این عایق در دیوارها، شکاف‌های ساختمان، سقف و منافذ ساختمان قرار می‌گیرند و مانع از ورود و خروج کامل هوای سرد و گرم داخل ساختمان به محیط بیرون می‌شود و در واقع از هدر رفتن انرژی جلوگیری می‌کنند.

انواع عایق پاششی پلی یورتان

عایق‌ های پلی یورتان به دو دسته: عایق پاششی پلی یورتان صوتی (که در این نوع عایق سلول‌های باز زیادی وجود دارد و باعث جذب صوت می‌شوند) و دسته دوم عایق پاششی پلی یورتان حرارتی (که دارای سلول‌های بسته است و عایق حرارتی بسیار خوبی شناخته شده است)، تقسیم می شوند.

عایق پاششی پلی یورتان حرارتی را بهتر بشناسیم

این نوع عایق جز دسته‌بندی عایق پاششی پلی اورتان است و در حال حاضر بسیار پر کاربرد است. فوم این عایق از ماده شیمیایی ترکیبی ایزوسیانات و پلی یول که هر دو مایع هستند تشکیل شده است. زمانی که این دو ماده با هم ترکیب شوند، در اثر واکنش شیمیایی به شکل فوم در می‌آیند و بعد از گذشت مدت زمان اندکی حجم آن ۲۰ تا ۳۰ برابر افزایش یافته و به حالت جامد تبدیل می‌شوند.

این فوم دائمی بوده و به هیچ عنوان تغییر حالت نمی‌دهد و با گذر زمان همچنان حالت خود را حفظ می‌کند. در واقع دلیل اصلی محبوبیت عایق پاششی پلی یورتان حرارتی این است که هم به شکل جامد مورد استفاده قرار گرفته و به آن ساندویچ پانل گفته می‌شود و هم به شکل مایع اسپری فوم توسط دستگاه‌های مخصوص بر روی سطح مورد نظر پاشش می‌گردند.

مزایای عایق پاششی پلی یورتان حرارتی

مزایای عایق حرارتی پلی یورتان

عایق پاششی پلی یورتان حرارتی به دلیل داشتن مزایای بسیار، یکی از محبوب‌ترین عایق ‌ها در عصر حاضر می‌باشد. مزیت‌های آن شامل موارد زیر است:

  • به دلیل تغییر ماهیت سریع، سال‌ها پایدار است و بدون خرابی و ترک و تغییر شکل باقی خواهد ماند. همچنین در صورتی که فوم مایع در بخشی زیادی تزریق شود به صورت برجستگی گسترش پیدا می‌کند و به راحتی می‌توانید با اره کوچک قسمت‌های اضافی را برش داده و صاف کنید.
  • امکان دسترسی به نقاط غیر قابل دسترس ساختمان و سهولت انجام کار در شرایط افقی، عمودی، مورب، قوسی و غیره
  • یکپارچگی عایق باعث بالا رفتن ضریب عایق حرارتی می‌شود
  • تمام سطوح را تحت پوشش قرار می‌دهد و هیچ گونه درز و شکافی باقی نمی‌ماند که در نتیجه از فرار حرارتی جلوگیری می‌شود.
  • عایق پاششی حرارتی از هدر رفتن انرژی مصرفی ساختمان تا ۷۰ درصد بیشتر جلوگیری می­کند.
  • قابلیت انتخاب تراکم لازم در زمان نصب و افزایش حجم عایق بر اساس شرایط محیط و سطح مورد نظر
  • زمان نصب آن بسیار کم است.
  • در برابر حرارت های غیر مستقیم مقاومت بالایی دارد.
  • چسبندگی بسیار بالایی دارد.

کاربرد های عایق پاششی پلی یورتان حرارتی

این عایق حرارتی دارای کاربردهای بسیاری است که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر می‌­باشد:

  • عایق ‌بندی اسکلت‌های چوبی، آهنی، سیمانی، بتنی و آجری دیوارها، سقف‌ها و کفپوش‌های ساختمان‌ها
  • عایق ‌بندی دستگاه‌های حرارتی-برودتی در ساختمان‌ها و صنایع، لوله‌های آب سرد و گرم، لوله‌های نفت و گاز، کانال‌های هوا و …
  • عایق ‌بندی جداره کلیه‌ی وسایل نقلیه از جمله کامیون و کانکس‌ها
  • ترمیم شیروانی‌های فلزی، ایرانیت، سفالی و …

علت تفاوت قیمت عایق پاششی پلی یورتان حرارتی با صوتی

 درباره ویژگی‌ها، مزایا و کاربردهای عایق حرارتی مطلع گشتیم. اما نکته مهم این است که چرا قیمت عایق پلی یورتان حرارتی به طور کاملا واضح بیان نشده است؟ و دلیل تفاوت قیمت عایق حرارتی با صوتی در چیست؟

در واقع اگر بخواهیم در یک جمله علت تفاوت این دو عایق را بیان نماییم می توانیم به این موضوع اشاره کنیم که به دلیل بالاتر بودن قیمت مواد اولیه عایق پلی یورتان صوتی، این محصول کمی گرانتر از عایق پاششی پلی یورتان دارای اشکال مختلفی است. معروف‌ترین نوع آن‌ها عایق پاششی حرارتی است.

این عایق در دیوارها، شکاف‌های ساختمان، سقف و منافذ ساختمان قرار می‌گیرند و مانع از ورود و خروج کامل هوای سرد و گرم داخل ساختمان به محیط بیرون می‌شود و در واقع از هدر رفتن انرژی جلوگیری می‌کنند. بیان این نکته لازم است که برخی افراد با توجه به قیمت پایین‌تر مواد اولیه عایق حرارتی پلی یورتان ، در پروژه‌های عایق صوت نیز از این مواد استفاده می‌کنند.

سخن آخر

با توجه به مطالب اشاره شده در این مقاله صرفه‌ جویی در مصرف انرژی وظیفه‌ی همه‌ی افرادی است که روی این کره خاکی زندگی می‌کنند. در صورت هدر رفتن بی‌رویه انرژی، آیندگان برای مصارف خود دچار مشکل خواهند شد که قطعا موضوعی نگران کننده است.

از جمله عایق ‌های انرژی که کاربرد فراوانی دارد عایق پلی یورتان حرارتی است که ویژگی‌های منحصر به فردی دارد. در این مطلب از وب سایت اسپری فوم تمام سعی خود را کرده‌ایم تا تمام آن چه برای خرید عایق حرارتی لازم است را بیان نماییم. شما می‌توانید برای اطلاعات کامل در خصوص قیمت و پرسیدن سوالات خود با کارشناسان فروش ما تماس حاصل فرمایید .

نظرات کاربران

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *