مزیت های عایق پلی یورتان لوله گاز برای مهار انرژی

اخبار و مقالات جدید
مزیت های عایق پلی یورتان لوله گاز برای مهار انرژی

پلی یورتان از تمام عایق‌های حرارتی که در بازار عرضه می‌شوند پرکاربردتر و پرفروش‌تر است. سؤال اینجاست که چه دلیلی باعث این همه محبوبیت شده است؟ امروزه از انواع عایق‌های PU برای عایق‌کاری سطوح مختلف استفاده می‌کنند.

عایق PU لوله گاز با عایق‌بندی سطح خارجی این لوله‌ها اتلاف انرژی را کاهش می‌دهد و استفاده از آن مزایای زیادی به همراه دارد. در این مقاله از شرکت اسپری فوم قصد داریم به صورت تخصصی به بررسی مزیت‌های عایق پلی یورتان لوله گاز (Polyurethane gas pipe insulation) برای مهار انرژی بپردازیم، با ما همراه باشید.

عایق پلی یورتان (PU) چیست؟

عایق پلی یورتان (PU) چیست؟

این عایق نوعی پلیمر است که از ایزوسیانات و ترکیبات هیدروژن دار ساخته می‌شود. با توجه به اینکه در این محصول رگه‌ای وجود ندارد در صورتی که ساختمان مرطوب باشد، هدایت حرارتی آن افزایش پیدا نمی‌کند. به همین دلیل از دیگر عایق‌های موجود در بازار کاربردی‌تر و پرفروش‌تر است.

قبل از معرفی عایق پلی یورتان لوله گاز باید با انواع عایق‌های PU آشنا شوید. این عایق در دو نوع سلول بسته و سلول باز تولید می‌شود. در عایق پلی یورتان سلول باز فضای خالی وجود دارد که برای جذب اصوات مناسب است به همین دلیل بهترین گزینه برای عایق‌کاری صوتی است. از عایق‌های سلول بسته را نیز برای عایق‌کاری حرارتی استفاده می‌کنند که در انواع مختلف زیر تولید و در بازار عرضه می‌شوند:

فوم پاششی پلی یورتان:

در هنگام اجرای این نوع عایق باید سطح موردنظر را از هر گونه آلودگی یا گردوغبار پاک کرد. سپس با استفاده از دستگاه مخصوص مواد پلی یورتان را بر روی آن پاشید. ممکن است دو یا چند بار عملیات پاشش فوم انجام شود. هر چه بیشتر مواد را پاشش کنید ضخامت آن بیشتر می‌شود. معمولاً ضخامت ایده‌آل برای فوم را 5 سانتی‌متر در نظر می‌گیرند.

عایق پلی یورتان تزریقی:

عایق پلی یورتان تزریقی

برای نصب و اجرای این فوم از دستگاهی مخصوص استفاده می‌شود و بیشتر در مواردی به کار می‌رود که سطح موردنظر صاف است اما در دسترس نیست.

عایق پلی یورتان لوله‌ای و نیم لوله‌ای:

اگر بخواهید سطوح خارجی لوله‌های گاز را عایق‌کاری کنید هیچ‌یک از روش‌های پاششی و تزریقی مناسب نیستند به همین دلیل عایق‌های پلی یورتان را به دو صورت لوله‌ای و نیم لوله‌ای تولید می‌کنند. ضخامت عایق نیز به لوله‌ای که قصد عایق‌کاری آن را دارید بستگی دارد.

همان‌طور که ملاحظه کردید عایق پلی یورتان لوله گاز دارای شکلی خاص و منحصربه‌فرد است که از اتلاف حرارت در آن جلوگیری کرده و انرژی را مهار می‌کند.

اهمیت عایق‌ کاری انواع لوله گاز

اهمیت عایق‌ کاری انواع لوله گاز

ممکن است به دلایل زیر لوله گاز دچار آسیب شود در نتیجه باید آن را با مواد مناسب عایق‌کاری کرد:

  1. ایجاد ترک بر اثر تنش‌های حرارتی و فیزیکی
  2. خراشیده شدن سطح آن در حین حمل‌ونقل
  3. صدمه دیدن لوله در مجاورت سنگ‌های تیز
  4. فشارهای وارد شده بر اثر انبساط و انقباض در داخل زمین
  5. نفوذ ریشه درختان
  6. وجود مواد خورنده یا آسیب‌زای آهک، گچ و غیره در خاک
  7. نشت و نفوذ فاضلاب به خاک اطراف لوله
  8. صدمات احتمالی عملیات ساختمانی در اطراف لوله
  9. تأثیر منفی باکتری‌های خاک بر سطح لوله گاز

با توجه به تمام مواردی که به آن اشاره کردیم باید اعتراف کرد که در صورت عدم عایق‌کاری لوله گاز ممکن است سطح آن دچار آسیب یا خوردگی شود و حوادث ناگواری را ایجاد کند. متخصصین بر این باور هستند که عایق پلی یورتان لوله گاز بهترین راه برای جلوگیری از بروز آسیب‌های جبران‌ناپذیر جانی و مالی است. در قسمت بعد مزایای استفاده از انواع عایق‌های PU مانند فوم پاششی پلی یورتان، تزریقی یا لوله‌ای را بررسی خواهیم کرد.

مزایای استفاده از عایق‌های پلی یورتان لوله گاز چیست؟

مزایای استفاده از عایق‌های پلی یورتان لوله گاز چیست؟

در صورتی که از فوم PU برای عایق‌کاری انواع سطوح مانند لوله‌های گاز استفاده کنید از مزایای زیر بهره‌مند خواهید شد:

  • میزان هدررفت انرژی کاهش محسوسی خواهد داشت.
  • می‌توان سطوح مختلف را در برابر حرارت یا برودت عایق کرد.
  • این مواد نقش مهمی در جذب صداهای مزاحم دارند در نتیجه عایق‌بندی صوتی نیز انجام می‌شود.
  • عایق پلی یورتان لوله گاز مقاومت و دوام بسیار بالایی دارد.
  • این ماده وزن بسیار کمی دارد و فشار اضافی به لوله وارد نمی‌کند.
  • می‌توان با سرعت بسیار بالایی آن را نصب یا اجرا کرد.
  • مواد پلی یورتان استحکام خوبی در برابر میکروب‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها دارند. به همین دلیل احتمال رشد و گسترش آن‌ها را به صفر می‌رسانند.
  • همان‌طور که می‌دانید لوله‌های گاز در معرض فشارهای وارد شده از طرف اجسام سنگین قرار دارند. PU مقاومت بالایی در برابر این فشارها دارد.

هنگام نصب عایق پلی یورتان لوله گاز چه مواردی باید در نظر گرفته شود؟

هنگام نصب عایق پلی یورتان لوله گاز چه مواردی باید در نظر گرفته شود؟

هنگام نصب عایق پلی‌یورتان بر روی لوله‌های گاز، برخی موارد حیاتی را در نظر گرفتن بسیار اهمیت دارد تا عملکرد بهینه و ایمنی سیستم فراهم شود. در زیر به برخی از این موارد اشاره می‌شود:

انتخاب مناسب عایق:

برای لوله‌های گاز، باید از عایق‌های مناسب با ویژگی‌های مقاومت به حرارت و آتش، انتخاب شود. همچنین، عایق باید دارای مقاومت مناسب در برابر فشار و خوردگی باشد.

نصب صحیح:

عایق باید به طور کامل و به صورت یکپارچه بر روی لوله نصب شود تا هیچ نقاطی بدون عایق نماند. همچنین، باید مطمئن شوید که عایق به درستی چسبیده و چیره شده است تا جلوگیری از ورود هوا و رطوبت به داخل عایق.

محافظت در برابر آب و رطوبت:

محافظت در برابر آب و رطوبت

لوله‌های گاز باید در برابر رطوبت و آب محافظت شوند تا جلوگیری از خوردگی و خطرات دیگری که ممکن است به وجود آید. بنابراین، پس از نصب عایق، باید مطمئن شوید که هیچ نقطه‌ای از لوله بی‌عایق نمانده و عایق به درستی در برابر رطوبت محافظت کرده است.

توجه به ایمنی:

توجه به ایمنی

 

هنگام نصب عایق بر روی لوله‌های گاز، باید از ایمنی کارگران اطمینان حاصل شود. اطمینان حاصل کنید که کارگران مجهز به وسایل ایمنی مانند دستکش، عینک ایمنی و ماسک هستند و از ابزارهای مناسب برای نصب عایق استفاده می‌کنند.

رعایت مقررات محلی و ملی:

در هنگام نصب عایق بر روی لوله‌های گاز، باید به مقررات و استانداردهای محلی و ملی مربوطه توجه کنید. این مقررات ممکن است شامل الزامات ایمنی، نوع و ویژگی‌های عایق، و روش‌های نصب باشند.

با رعایت این موارد، نصب عایق پلی‌یورتان بر روی لوله‌های گاز می‌تواند به بهبود کارایی سیستم، ایمنی بیشتر و کاهش مصرف انرژی کمک کند.

سخن آخر

در این مطلب خواندیم که عایق پلی یورتان لوله گاز چه مزیت‌های دارد. همچنین با روش‌های مهار انرژی در این نوع عایق‌کاری آشنا شدید. اکنون زمان آن است که عایق‌های پلی یورتان باکیفیت و استاندارد را از فروشگاه معتبر اسپری فوم خریداری کنید. شرکت اسپری فوم باکیفیت‌ترین خدمات و محصولات را در زمینه عایق‌های حرارتی و صوتی و پوشش‌های ضدحریق ارائه می‌کند.

نظرات کاربران

16 پاسخ

  1. جهت اجرا و نصب عایق پلی یورتان لوله گاز اول میخواستم خودم شخصا اقدام کنم اما متوجه شدم کار حساسی هست اگر ممکنه نصاب بهم معرفی کنید ممنون میشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *