عایق پاششی پلی یورتان صوتی

در دنیای امروز که بیشتر ساختمان‌ها کوچک و به صورت آپارتمانی هستند، انتقال صدا به راحتی انجام می‌شود که گاهی باعث آزار و حتی مختل شدن زندگی افراد خواهد شد که عایق پاششی پلی یورتان صوتی (Acoustic polyurethane spray insulation) می تواند راه چاره­ ای برای این معضل باشد.

بررسی‌ها و محاسباتی که در این زمینه انجام گرفته نشان می‌دهد که حد مطلوب صدا در اتاق خواب 30 دسی بل، در اتاق نشیمن 40 دسی بل و در آشپزخانه 45 دسی ‌بل است که اگر دیوار مشترک را عایق صوتی نمایید، می‌توانید به این اعداد مطلوب برسید.

هریک از مصالح عایق صوتی کاربرد و ویژگی‌های مختص به خود را دارد و اگر به اشتباه به کار برده شوند علاوه بر دوباره کاری، هزینه­ های اضافی را در پی خواهد داشت. برای نمونه فوم شانه تخم مرغی برای جلوگیری از انعکاس صدا استفاده می‌شود ولی برای جذب صوت تاثیر چندانی ندارد. یکی از مصالح عایق کاری فوم پاششی پلی یورتان است.

در این مقاله سعی شده شما را با عایق پاششی پلی یورتان صوتی و روش اسپری فوم آشنا نموده و خواص و کاربردهای عایق پاششی پلی یورتان آن را برایتان شرح دهیم.

عایق پاششی پلی یورتان

عایق پاششی پلی یورتان

در ابتدای مطلب عایق پاششی پلی یورتان صوتی باید توضیح کوتاهی درمورد فوم پاششی پلی یورتان داشته باشیم. پلی اورتان دارای اشکال گوناگونی است که از معروفترین انواع آن می توان به عایق پاششی پلی یورتان و عایق حرارتی پلی یورتان اشاره کرد.

ابتدا از این فوم پاششی در هواپیماهای نظامی استفاده می‌کردند اما با گذشت زمان این ماده در عایق‌کاری ساختمان‌ها نیز مورد استفاده قرار گرفت.

انواع عایق پاششی پلی یورتان

عایق ‌های پلی یورتان در انواع گوناگونی وجود دارند که دو نوع معروف آن عبارتند از:

عایق پاششی پلی یورتان حرارتی

اگر سلول‌های بسته در عایق به کاررفته زیاد باشد این عایق یک عایق پاششی پلی یورتان حرارتی مطلوب به حساب می‌آید.

عایق پاششی پلی یورتان صوتی

از آنجایی که در این عایق سلول‌های باز زیادی وجود دارد، باعث می­شود حفره‌های هوایی در این نوع عایق به وجود آید که امواج صوتی را جذب می‌کنند. این نوع عایق عملکرد خوبی در عمل عایق کاری صوتی دارد به همین دلیل از آن به عنوان عایق صوتی استفاده می‌شود.

این عایق از دو قسمت تشکیل شده که دانسیته ( چگالی ) پایین دارند و در آپارتمان‌های مسکونی، کارخانه‌ها و ماشین‌آلات صنعتی و … کاربرد فراوانی از آنها دیده می­شود. این عایق به دلیل اینکه سلول باز بوده و چگالی آن هم کم است، بازدهی بسیار خوبی دارد و اکثر کسانی که از آن استفاده کرده‌اند از عملکرد آن راضی بوده اند.

چگونگی اجرای پلی یورتان پاششی

در ادامه مطلب عایق پاششی پلی یورتان صوتی بهتر است در ابتدا بدانید که پلی یورتان پاششی چگونه اجرا می­شود. عایق پلی یورتان از دو ماده تشکیل شده است که شامل یک جزء A یا دی ایزوسیانات آروماتیک و یک جزء B شامل پلی یول، مواد مقاوم در برابر آتش، کاتالیزور و عامل دمیدن آب می‌باشد. هرکدام از اجزا باید در مخزن‎‌های جداگانه نگهداری شوند.

هنگامی که بخواهیم عایق پلی یورتان پاششی را اجرا کنیم ابتدا باید این دو ماده را گرم کنیم تا به مایع تبدیل شوند. سپس اسپری فوم به کمک دستگاه‌های مخصوص به سطح موردنظر انجام می‌گیرد. هنگام انجام این عمل این دو ماده باهم ترکیب شده و یک عایق یکپارچه و یکدست ایجاد می‌کنند. چگالی فوم پاششی را در این روش به صورت دلخواه می‌توان تنظیم نمود.

 اگر بخواهیم عایق پاششی پلی یورتان صوتی را انجام دهیم باید چگالی فوم پایین باشد زیرا در این صورت سلول‌های باز در عایق زیاد می‌شود.

اگر عایق‌ کاری حرارتی مدنظر ما باشد باید چگالی فوم بالا درنظر گرفته شود در این حالت سلول‌های بسته در عایق زیاد خواهد گشته و به عنوان یک عایق حرارتی بسیار عالی عمل می‌کند. بعد از اسپری فوم و اتمام عمل پاشش، عایق‌های اضافی به وسیله اره برش داده شده تا سطح کاملا یکنواخت و مناسبی بدست آید.

کاربردهای عایق پاششی پلی یورتان صوتی 

کاربردهای عایق پاششی پلی یورتان صوتی

این عایق کاربردهای فراوانی دارد که تعدادی از آنها را در ادامه بیان می‌کنیم:

  • سقف سوله‌ها و سالن‌های کنفرانس و سینماها
  • دیوارهای جانبی و میانی
  • کف اتاق و سالن و سوله‌ها
  • اتاق‌های زیر شیروانی بادگیر
  • اتاق‌های زیر شیروانی غیر بادگیر

 

نکات مهم درباره­ ی اجرای عایق پاششی پلی یورتان صوتی

هنگام اجرای این عایق باید نکاتی را رعایت کرد تا عایق پلی یورتان حداکثر کارآیی خود را داشته باشد. این نکات شامل موارد زیر می‌باشد:

محیط:

  • محیطی که باید عایق کاری شود حتما تمیز و عاری از مواد شیمیایی و روغنی باشد، زیرا اگر بستر کار تمیز نباشد چسبندگی عایق به طور کامل صورت نمی‌گیرد.

دما

  • دمای محیط باید بین 4 تا 48 درجه سانتیگراد تنظیم شود تا بتوان نتیجه مطلوب و ایده‌آل را از اجرای این عایق کسب نمود. در صورت مناسب نبودن دما، هم واکنش شیمیایی دو جزء تحت تاثیر قرار می‌گیرد و هم عایق خواص فیزیکی خود را از دست خواهد داد.
  • نکته بعدی این است که در سطح کار نباید رطوبت در هر شکلی وجود داشته باشد، زیرا برای اجرای کار مشکل ایجاد می­نماید. این رطوبت خواه به شکل برف و باران باشد یا نم شست و شوی دیوار، یا به صورت یخ، در هرصورت موقع اجرا با پلی یورتان واکنش نشان می‌دهد و نتیجه مطلوبی بدست نمی‌آید.
  • فوم عایق پاششی پلی یورتان صوتی باید در دمای 15 تا 26 درجه سانتیگراد نگهداری شود.
  • تجهیزات لازم برای افزایش یا کاهش دما را لازم است حتما در اختیار داشته باشید.
  • مواد داخل کانتینرها در زمان اجرا باید در دمای 26 تا 32 درجه سانتیگراد ثابت باشد.
  • به کمک دماسنج دیجیتال یا لیزری درجه حرارت باید مشخص شده باشد.
  • بشکه‌هایی که حاوی پلی یورتان هستند را بهتر است روزی یک بار به مدت 20 دقیقه توسط غلتک‌های پرسرعت غلت داد، زیرا این کار بر روی کیفیت نهایی تاثیر می‌گذارد.

همچنین درباره­ ی اجرای عایق پاششی پلی یورتان صوتی موارد زیر را بدانید

  • بخار در داخل این عایق نفوذ می‌کند.
  • فشار پاشش دستگاه در هنگام اجرا باید روی 1000 تا 1500 (psi) باشد.
  • اگر دما پایین باشد برای مخلوط کردن مطلوب به زمان بیشتری نیاز است.
  • زمان اجرا باید توسط مخلوط کن صنعتی سه پره، بشکه را با سرعت بالا میکس کرد.
  • هنگام انتقال مواد گرم از بشکه به تفنگ، دمای دستگاه باید روی 46 تا 60 درجه سانتیگراد تنظیم شود.
  • عایق صوت پلی یورتان سلول باز سد بخار نیست و تنها برای صدا در محیط داخلی مناسب است.
  • در مکان‌هایی که هم صدا زیاد است و هم رطوبت بالا وجود دارد باید یک عایق رطوبتی جداگانه نصب شود.
  • ضخامت عایق پلی یورتان با توجه به شدت آلودگی صوتی آن محیط تعیین می‌شود و از 5 تا 15 سانتیمتر پاشیده می‌شود.
  • در محلی که پاشش فوم قرار است انجام گیرد نباید عملیاتی مانند برش با مشعل و جوشکار و شعله‌های آتش و … قرار بگیرد، زیرا به سرعت شعله‌ور می‌شود.

ویژگی‌های عایق پاششی پلی یورتان صوتی

این عایق پس از پاشش بر روی سطوح تا 50 برابر افزایش حجم پیدا می‌کند زیرا چگالی پایینی دارد که این موضوع باعث شده که در برابر صوت عایق خوبی باشد.

پاششی بودن اصلی‌ترین ویژگی این محصول است زیرا هم دسترسی به نقاط دور را آسان می‌کند هم پس از اسپری فوم و پف کردن به شکل سازه در می‌آید و هیچگونه حفره یا منفذی باقی نمی‌ماند. سرعت بالای اجرا یکی دیگر از ویژگی‌های آن می‌باشد که می‌توان روزانه بر روی بیش از 300 مترمربع کار کرد.

عایق پاششی پلی یورتان صوتی (Acoustic polyurethane spray insulation) در قسمت‌های مختلف ساختمان به عنوان عایق صوتی و یا حتی عایق صوتی-حرارتی به کار برده می‌شود. به طورمثال برای دیوارهای خارجی و نمای ساختمان به عنوان عایق صوتی- حرارتی استفاده می‌شود ولی در موتورخانه‌ها، آسانسورها و سقف طبقات تنها به عنوان عایق صوتی کاربرد دارد.

ویژگی های عایق پاششی پلی یورتان در صنعت ساختمان

با افزایش حجم عایق صوتی پلی یورتان پاشیده شده می توان تمامی منافذ محل عایق مورد نظر را به خوبی پوشش داد. از این عایق صوتی می توان به عنوان بهترین جایگزین برای پشم سنگ استفاده کرد که از نظر طول عمر و قیمت، بسیار مناسب است.

این نوع عایق بیشترین کاربرد را برای دیوارهای مشترک بین واحدهای مسکونی، دیوارهای موتورخانه، استودیوهای ضبط صدا و … دارد. همچنین به عنوان مناسب ترین پرکننده دیوارهای گچی و کناف دار، به دلیل سلول باز بیشترین میزان جذب صدا را دارند.

با توجه به تاییدیه مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، با اجرای یکپارچه و بدون درز بر روی سطوح، طول عمر این نوع عایق بدون ترک و ریزش از سطح بیش از 25 سال می باشد. همچنین به دلیل افزایش چسبندگی روی سطوح و وزن بسیار کم فوم پلی یورتان، باعث افزایش مقاومت در برابر خوردگی سازه ساختمان شده و از افزایش وزن سازه جلوگیری می کند. این نوع عایق ها مقاومت بالایی در برابر ضربه دارند.

کلام آخر

باتوجه به آنچه که در این مقاله بیان شد با توجه به کوچک شدن خانه‌ها و هیاهوی زندگی شهرنشینی در مکان‌های مختلف نیاز است که از عایق صوتی استفاده شود. عایق‌های صوتی انواع گوناگونی دارند که بسته به کاربرد آنها در موراد مختلف باید مورد استفاده قرار گیرند. از جمله عایق‌های صوتی که کارآیی فراوانی دارد عایق پاششی پلی یورتان صوتی است.

این عایق ویژگی و کاربردهای گوناگونی دارد که در بالا به طور کامل توضیح دادیم. واحد سنجش صوت دسی‌بل است و بیان کاهش 100 درصد صوت در این عایق ها بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد. در واقع باید توجه داشت که چند درصد از چه مقدار صدایی با عایق صوتی دیوار اتاق کاهش پیدا می‌کند.

به طور مثال صدایی که در موتورخانه تولید می‌شود با مقدار صدایی که در منزل ایجاد می‌شود متفاوت خواهد بود و بسته به نوع و ضخامت عایق صوتی که به کار برده می‌شود از هریک از این صداها درصد متفاوتی جذب می‌گردد.

در این مقاله سعی شد شما را تا حدودی با این عایق صوتی و روش اسپری فوم برای اجرای آن آشنا کنیم تا بتوانید به طور صحیح از آن استفاده نمایید. همچنین در پایان نکاتی که برای اجرای این عایق ‌ها باید رعایت شود را بیان نمودیم.

شما می‌توانید برای اطلاع کامل از ویژگی‌ها و کاربردهای این عایق صوتی و همچنین آگاهی از قیمت آنها، برای سفارش آن به وب سایت اسپری فوم مراجعه نمایید و در صورت نیاز با تیم پشتیبانی ما که به صورت شبانه روزی در دسترس شما قرار دارند در تماس باشید.

نظرات کاربران

16 پاسخ

    1. سلام
      برای دریافت مشاوره تخصصی لطفا از طریق زیر با کارشناس مربوطه تماس بگیرید:
      تماس از طریق واتساپ: ۰۹۱۹۳۹۹۶۴۵۳

    1. سلام
      برای دریافت مشاوره تخصصی لطفا از طریق زیر با کارشناس مربوطه تماس بگیرید:
      تماس از طریق واتساپ: ۰۹۱۹۳۹۹۶۴۵۳

  1. سلام من ۶ ماه پیش از اسپری فوم سفارش گرفتم و واقعا فوق العاده بود خواستم از تیمتون و از پشتیبانی قویتون تشکر کنم

  2. سلام وقت بخیر برای استفاده در صنعت و ساخت اتاقک های سنگ زنی و جداسازی آنها تاثیر داره ؟ میزان صدا رو حدود چند دسی بل کاهش می ده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 پاسخ

    1. سلام
      برای دریافت مشاوره تخصصی لطفا از طریق زیر با کارشناس مربوطه تماس بگیرید:
      تماس از طریق واتساپ: ۰۹۱۹۳۹۹۶۴۵۳

    1. سلام
      برای دریافت مشاوره تخصصی لطفا از طریق زیر با کارشناس مربوطه تماس بگیرید:
      تماس از طریق واتساپ: ۰۹۱۹۳۹۹۶۴۵۳

  1. سلام من ۶ ماه پیش از اسپری فوم سفارش گرفتم و واقعا فوق العاده بود خواستم از تیمتون و از پشتیبانی قویتون تشکر کنم

  2. سلام وقت بخیر برای استفاده در صنعت و ساخت اتاقک های سنگ زنی و جداسازی آنها تاثیر داره ؟ میزان صدا رو حدود چند دسی بل کاهش می ده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *