فوم پاششی پلی یورتان

اهمیت فوم پاششی پلی یورتان (Polyurethane spray foam) از انجا مشخص می شود که بدانیم امروزه با پیشرفت تکنولوژی، بهینه ‌سازی مصرف انرژی از اهمیتی بسیاری برخوردار است. همچنین روز به روز، منابع انرژی به دلیل مصرف بی‌رویه رو به اتمام هستند.

منابعی که بسیار حائز اهمیت بوده و تولید آن‌ها نیازمند گذشت سالیان زیادی است. بیشترین میزان هدر رفتن انرژی در ساختمان‌ها مربوط به سقف و دیوارها می‌شود، به همین دلیل استفاده از عایق‌های مناسب در این نواحی تا حد زیادی مانع هدر رفتن انرژی حرارتی می‌شود. یکی از این عایق ها، فوم پلی یورتان پاششی است. در این مطلب از وب سایت اسپری فوم درباره‌ی کاربردها و مزایای آن صحبت خواهیم کرد.

فوم پاششی پلی یورتان

فوم پاششی پلی یورتان

یک محصول کاملا سازگار با پایه‌ی پلی اورتان که عایق حرارتی و صوتی بوده و با اسپری شدن روی سطح توسط دستگاه مخصوص مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فوم از دو ماده شیمیایی هیدروژن‌دار و ایزوسیانات تشکیل شده است که در مخزن مخصوص پخش، جداگانه نگه‌داری می‌شوند.

در هنگام استفاده بعد از تکان دادن با هم ترکیب شده و روی سطح مورد نظر پخش می­گردند. این ترکیب با رطوبت هوا به سرعت ترکیب شده و سخت و سفت می‌شود. فوم پاششی پلی یورتان بسیار سبک است و در شکل‌های مختلفی تولید می‌شود که در ادامه درمورد آن صحبت خواهیم کرد.

انواع عایق فوم پلی اورتان

عایق فوم پاششی پلی یورتان در دو دسته عایق صوتی و عایق حرارتی تولید و عرضه می‌شود:

  1. عایق حرارتی: عایق پاششی پلی یورتان حرارتی دارای ضخامت ۵/۰-۵/۲ و دانسیته ۵/۰- ۴۰ است که به آن اصطلاحا سلول بسته گفته می‌شود.
  2. عایق صوتی: عایق پاششی پلی یورتان صوتی به دلیل وجود حفره‌‌های هوا به آن سلول باز گفته شده و باعث جذب صدا می‌شود.

مزایای فوم پاششی پلی یورتان

در کشورهایی که آب و هوای سردی دارند، عایق‌ بندی بسیار با اهمیت است. به همین دلیل فوم پاششی پلی یورتان برای ساخت و ساز در این مناطق باعث کاهش هزینه‌های سرمایش و گرمایش می‌شود.

این محصول به راحتی و سرعت بالا توسط افراد حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد و هزینه‌های انبارداری، کاربرد و کار با آن و حمل و نقل نسبت به سایر مصالح کم‌تر است. برخی از ویژگی‌ها و مزایای این فوم عایق به شرح زیر است:

  • نیازی به اتصالات ندارد.
  • دارای سرعت اجرای بالایی است.
  • دارای قدرت چسبندگی بالایی است.
  • آب را به قدرت و سریع جذب می‌کند.
  • دارای خاصیت پاششی و وزن سبک است.
  • در برابر انتقال حرارت دارای مقاومت مطلوبی است.
  • فوم پلی یورتان پاششی سبب کاهش نیروی کار انسانی می‌شود.
  • پس از اسپری فوم سطحی یک دست و یک نواخت خواهید داشت.
  • در برابر بسیاری از حلال‌ها مانند رقیق کننده و استون، مقاومت بالایی دارد.

فوم پاششی پلی یورتان چیست

کاربرد فوم پاششی پلی یورتان

فوم پلی یورتان پاششی دارای کاربردهای گسترده‌ای است؛ از آن می‌توان برای عایق کاری پشت بام، دیوارها و کف ساختمان استفاده کرد. و به طور کلی در هر محیطی که نیاز به عایق حرارتی و صوتی دارد قابلیت به کار بردن را دارد.

نحوه‌ی اجرا عایق فوم پاششی پلی یورتان در محل

استفاده از فوم پاششی پلی یورتان در مقایسه با دیگر مصالح بسیار آسان است. اولین کار این است که نازل را در نوک تفنگی دستگاه مخصوص به صورت عمودی قرار دهید، در این مورد دقت کنید که هیچ فاصله‌ای بین تفنگ و نازل نباشد. زیرا هنگام اسپری فوم ، منجر به نشت کف خواهد شد. قبل از پاشش حتما قوطی را حداقل بیست بار تکان داده تا مواد داخل آن به خوبی ترکیب شوند.

در پشت دستگاه، پیچی جهت تنظیم میزان فشار وجود دارد که شما به دلخواه می‌توانید آن را تغییر دهید، توصیه می‌گردد پیچ را تا انتها بپیچانید. سپس مواد را در فاصله‌ی ۴۰-۴۵ سانتی متری سطح مورد نظر اسپری کنید.

به این نکته توجه کنید که دور یا نزدیک شدن به محل مورد نظر باعث ایراد در کار شما می‌شود، اگر به سطح خیلی نزدیک شوید، ضخامت عایق افزایش یافته و این موضوع باعث کاهش عایق بودن آن در برابر صدا و گرما می‌شود.

همچنین اگر فاصله بیشتر از اندازه باشد ضخامت عایق کاهش یافته و باید چندین لایه برای هم‌پوشانی مواد پخش شود که باعث مصرف زیاد مواد و هزینه اضافی می‌شود. بنابراین ضخامت ایده‌آل برای فوم پاششی پلی یورتان ۵/۱ سانتی متر و در سه لایه است.

شرایط الزامی استفاده از فوم پاششی پلی اورتان

استفاده از این عایق تنها در ساختمان‌های موجود به شرطی مجاز است که دارای شرایط زیر باشد:

  • نوع فوم پلی یورتان باید کند سوز باشد.
  • در بین فضاهای مجاور حریق ‌بندی الزامی است.
  • ساختار سیستم داخلی باید از عایق مستقل باشد.
  • مشخصات این فوم پاششی باید منطبق بر استاندارد ASTM C96-1029 باشد.
  • مبحث ۱۹ مقررات ملی ایران برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی باید رعایت شود.
  • همچنین رعایت کلیه ضوابط مقررات ملی ساختمان در اجرا و تولید این فوم الزامی است.
  • ضوابط مندرج در مبحث ۳ مقررات ملی ایران و آیین نامه محافظت از ساختمان‌ها در برابر حریق باید رعایت گردد.
  • استفاده از این عایق حرارتی، فقط در لایه‌ی پنهان مجاز است و از آن باید توسط یک لایه تخته به ضخامت ۵/۱ سانتی متر محافظت شود.
  • با توجه به عملکرد نامطلوب و خواص بد برخی پلی یورتان ‌ها در برابر آتش و داشتن جایگزینی برای آن‌ها، استفاده از این عایق برای ساختمان‌های مسکونی توصیه نمی‌شود.

قیمت فوم عایق پاششی پلی یورتان

تا به این جای مطلب در خصوص ویژگی‌ها، مزایا و کاربردهای فوم پاششی پلی یورتان به تفصیل صحبت شد، در ادامه به نکات مهمی در خصوص قیمت فوم پاششی اشاره خواهیم کرد:

پیش ساخته نبودن عایق پلی یورتان پاششی

مهم‌ترین دلیل تغییر قیمت فوم پاششی پلی یورتان اجرای آن در محل پروژه است، لذا با توجه به شرایط محیطی در محل اجرای پروژه قیمت آن مشخص می‌شود.

نوع مواد پلی یورتان و برند عایق پلی یورتان پاششی

نوع برند مواد اولیه نقش مهمی در تعیین قیمت دارد و در کیفیت کار اجرایی تاثیرگذار است. برای اینکه بتوانید به نتایج بهتری در این زمینه برسید لازم است که حتما به کیفیت کار توجه نمایید و اصطلاحا آن را فدای قیمت نکنید.

فوم پاششی پلی یورتان

متراژ پروژه

ماشین آلات اجرای فوم پاششی پلی یورتان عموما از نوع اسپانیایی و آمریکایی است که هزینه‌های نگهداری و سرویس کردن آن‌ها بسیار زیاد است. به همین دلیل اجرای پروژه‌هایی با متراژ پایین صرفه اقتصادی ندارند و گاهی هزینه‌ی استارت ماشین را هم پوشش نمی‌دهند و اجرای پروژه با زیان همراه خواهد بود. لذا متراژ پروژه بسیار حائز اهمیت است و در قیمت تمام شده پروژه و به دنبال آن قیمت هر متر مربع عایق پاششی پلی یورتان تاثیر خواهد داشت.

شرایط پروژه

عایق‌کاری سقف و دیوارهای یک پروژه ساختمانی بیشتر از هر قسمتی لازم است و با توجه به این که بسیاری از لوله ‌های تاسیسات گرمایشی و سرمایشی، اتصالات در همین نقاط هستند همواره در میزان مصرف مواد اولیه تاثیرگذار هستند.

لذا با اولویت‌بندی زمانی در خصوص اجرای عایق و سپس نصب اتصالات هزینه تمام شده پروژه به طرز چشم‌گیری کاهش خواهد یافت و قطعا فوم پاششی پلی یورتان در زمینه­ی قیمت در این موضوع نیز تاثیرگذار است.

سخن آخر

در زندگی بشر انرژی همواره نقش تاثرگذاری داشته و در واقع صراحتا می توانیم بگوییم که این نقش به مرور زمان بیشتر شده است. باتوجه به اطلاعاتی که درمورد فوم پاششی پلی اورتان در این مطلب گفته شد، امیدواریم توانسته باشیم که شما را متوجه انرژی هایی که هدر می روند بنماییم تا با استفاده از عایق های مناسب در سطح وسع به حفاظت از انرژی بپردازیم. در صورت تمایل می‌توانید با کارشناسان ما در وب سایت اسپری فوم ارتباط برقرار کنید.

نظرات کاربران

20 پاسخ

    1. عایق پاششی پلی یورتان حرارتی دارای ضخامت ۵/۰-۵/۲ و دانسیته ۵/۰- ۴۰ است که به آن اصطلاحا سلول بسته گفته می‌شود.

    1. سلام دوست عزیز بسته به نوع نیاز شما متخصص ما با دوام ترین را به شما معرفی می نماید با ما تماس بگیرید:
      ۰۲۱۲۲۰۴۷۷۳۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 پاسخ

    1. عایق پاششی پلی یورتان حرارتی دارای ضخامت ۵/۰-۵/۲ و دانسیته ۵/۰- ۴۰ است که به آن اصطلاحا سلول بسته گفته می‌شود.

    1. سلام دوست عزیز بسته به نوع نیاز شما متخصص ما با دوام ترین را به شما معرفی می نماید با ما تماس بگیرید:
      ۰۲۱۲۲۰۴۷۷۳۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *