آب بندی استخر (معرفی راحت ترین روش و بهترین مواد)

اخبار و مقالات جدید
آب بندی استخر (معرفی راحت ترین روش و بهترین مواد)

نگهداری از استخرها امری ضروری است و به مراقبت‌های ویژه‌ای نیاز دارد؛ یکی از مهم‌ترین این نکات، توجه به آب بندی استخر (Pool sealing) است. طبیعتاً استخرها باید به گونه‌ای ساخته شوند که مدت زمان طولانی از نمای بیرونی خوبی برخوردار باشند و هیچ‌گونه نشتی آب نداشته باشند.

علاوه بر این، آب بندی درست استخر، موجب محافظت از آن در برابر سرما و یخ زدگی نیز می‌شود. در این راستا اگر می‌خواهید با روش‌های مختلف و بهترین روش برای آب بندی استخر آشنا شوید با ما در این مقاله همراه شوید.

آب بندی استخر با اندود

یکی از روش‌های سنتی و قدیمی برای آب بندی استخرها، استفاده از اندودکاری سنتی است. برای استفاده از این اندودها به افراد باتجربه و خبره نیاز است. در این روش ماده خمیری شکل از گچ و آهک به همراه ماسه و آب درست می‌شود. این اندود در برابر نفوذ آب مقاومت بالایی دارد اما چنانچه در آن از ذرات خاک درشت استفاده شود و فضای خالی در بین ملات وجود داشته باشد نشت آب در استخر روی خواهد داد.

استفاده از رنگ‌ها برای عایق کردن استخر

روش دیگر برای آب بندی استخر، استفاده از رنگ‌ها و روکش‌ها می‌باشد. این روش تقریباً روشی کم هزینه و مقرون به صرفه است به طوری که با استفاده از رنگ می‌توان با روشی آسان و سریع استخرها را آب بندی کرد. البته طبیعتاً این روش عمر و ماندگاری کمتری دارد و در هنگام استفاده از آن حتماً باید استخر در خشک‌ترین حالت ممکن باشد.

استفاده از رنگ‌ها برای عایق کردن استخر

استفاده از واتر استاپ برای آب بندی استخر

از دیگر مواردی که برای آب بندی و جلوگیری از نفوذ آب در استخرها مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توان به واتر استاپ اشاره کرد. در واقع واتر استاپ آج‌هایی دارد که منجر به چسبندگی می‌شود. واتر استاپ باید بین دیوار و کف استخر نصب شود.

ژئوممبرین دیگر گزینه آب بندی استخر

علاوه بر آنچه بیان شد یکی دیگر از گزینه‌هایی که برای آب بندی کردن استخرها مورد استفاده قرار می‌گیرد، ژئوممبرین است. این محصول به گونه‌ای بوده که برای عایق کردن سطوح خاکی شیب دار مورد استفاده قرار می‌گیرد و با استفاده از جوش پلاستیکی و حرارتی به این ورقه‌ها به یکدیگر متصل می‌شوند. برای اجرای این مصالح دقت زیادی لازم است و حتی یک سوراخ می‌تواند آب بندی استخر را مختل کند.

بهترین روش آب بندی استخر با پلی یورتان

علاوه بر آنچه بیان شد فوم تزریقی پلی یورتان نیز از دیگر مواد مناسب برای آب بندی استخر است که در واقع می‌توان گفت بهترین گزینه برای عملیات عایق کاری کف و دیواره استخر شناخته می‌شود. چسب آب بندی استخر یا همان فوم های پلی یورتان مقاومت فوق‌العاده‌ای در برابر مواد شیمیایی و مشتقات نفتی دارد.

علاوه بر این که از فوم پلی یورتان می‌توان برای آب بندی استخر استفاده کرد، ترمیم و درزگیر کردن ترک استخرها با استفاده از این مواد قابل انجام است. از آنجایی که این فوم ها خاصیت چسبندگی بالایی دارند و از عمر طولانی برخوردار هستند، استفاده از آن از لحاظ اقتصادی نیز کاملاً به صرفه خواهد بود.

 

مزایای عایق پلی یوریا

عایق رطوبتی پلی یوریا که بر اساس واکنش ایزوسیانات و پلی آمین به دست می‌آید همان‌طور که می‌دانید جزو بهترین عایق ها به شمار می‌رود. از این عایق نه تنها برای آب بند کردن استخرها و مخازن آب استفاده می‌شود بلکه کاربردهای دیگری در تجهیزات سردخانه‌ای، دریچه‌ها و کانال‌های فاضلاب و تصفیه آب، پارک های آبی، زمین های بازی، آب‌نماها، مخازن ذخیره سوخت و غیره می‌شود.

مهم‌ترین مزیت عایق پلی یوریا، اجرای آن به صورت پاششی است که به راحتی انجام می‌گیرد. همچنین لازم است بدانید از این قایق می‌توان در دمای منفی ۳۰ الی ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد استفاده کرد و کاربرد آن در دمای منفی ۳۰ تا ۱۳۵ درجه سانتی‌گراد است. مقاومت بالای آن در برابر آفتاب و اشعه های مضر موجب شده که گزینه‌ای مناسب برای محیط های خارجی مثلاً استخرهای روباز باشد.

علاوه بر این لازم است بدانید از مقاومت بالایی در برابر خوردگی و سایش برخوردار است. خاصیت الاستومری و انعطاف‌پذیری بسیار بالای آن و خشک شدن فوری پلی یوریا از دیگر خواص این محصول به شمار می‌رود؛ به طوری که شما می‌توانید بعد از دو دقیقه روی آن راه بروید. این عایق بدون بو بوده و دارای تأییدیه فنی و سلامت است.

سخن پایانی

در بررسی جالب ترین روش ها برای آب بندی استخر، با مواردی مختلفی مواجه شدیم که در این بین می‌توان گفت استفاده از فوم تزریقی پلی یورتان و عایق پلی یوریا روش‌هایی کاملاً مناسب هستند. چنانچه شما هم قصد استفاده از فوم تزریقی پلی یورتان و عایق رطوبتی پلی یوریا برای عایق کاری استخر را دارید باید توجه کنید که ما شرکت اسپری فوم باکیفیت ترین خدمات و محصولات را در زمینه عایق های حرارتی و صوتی و پوشش های ضد حریق ارائه می‌دهیم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *