اجرای عایق فوم پلی‌یورتان پاششی به چه صورت است؟

اخبار و مقالات جدید
اجرای عایق فوم پلی‌یورتان پاششی به چه صورت است؟

پلی‌یورتان دارای قابلیت‌های کاربردی و مزایای بسیار زیادی است که می‌توان از آن در انواع صنایع و فضاهای مختلف داخلی و بیرونی استفاده کرد. پلی‌یورتان را می‌توان به دو صورت تخته و پاششی مورداستفاده قرارداد که ما در ادامه نحوه اجرای پاششی آن را توضیح می‌دهیم. اگر شما نیز به این موضوع علاقه‌مند هستید، بهتر است مطالعه ادامه مطالب را که به اجرای عایق فوم پلی‌ یورتان پاششی پرداخته است از دست ندهید:

فوم پاششی پلی‌یورتان چیست؟

فوم پاششی پلی‌یورتان محصولی است که می‌توان از آن به‌عنوان عایق صوتی و حرارتی استفاده کرد. این عایق بسیار سبک است و می‌توان آن را در شکل‌های مختلفی فرم داد. فوم پاششی یا عایق پاششی پلی‌یورتان که از ترکیب دو نوع مایع تشکیل می‌شود و به دلیل شیوه اجرا یعنی پاشش پلی‌یورتان یا اسپری فوم در محل موردنظر به این نام شناخته می‌شود. عایق پاششی پلی‌یورتان در حالت کلی به دو صورت فوم پاششی سلول باز و فوم پاششی سلول بسته مورداستفاده قرار می‌گیرد. نوع سلول بسته آن به‌عنوان عایق حرارتی و صوتی جهت پیشگیری از انتقال حرارت در ساختمان‌ها معمولاً بر روی پشت‌بام، سقف و دیوارها اجرا می‌شود. نوع سلول بازه پاششی پلی‌یورتان به‌عنوان عایق صوت برای مکان‌هایی مانند سالن‌های سینما، استودیوهای صدابرداری و آتلیه‌های هنری کاربرد دارد.

نحوه اجرای عایق فوم پلی‌یورتان پاششی

نحوه اجرای عایق فوم پلی‌یورتان پاششی

فوم پلی‌اورتان از دوماده به نام‌های ایزوسیانات و پلی یول تشکیل شده است که در مخزن‌های مخصوص پاشش به صورت جداگانه نگهداری می‌شوند. هنگامی که عملیات پاشش صورت می‌گیرد این مواد باید با یکدیگر مخلوط شوند و به روی سطح مورد نظر توسط دستگاه مخصوص مورد استفاده قرارگیرند. مواد شیمیایی که درون این مخازن وجود دارند، توسط یک لوله به سطح مورد نظر پاشیده می‌شوند. پس از پاشش این ترکیبات به سطح مورد نظر، به سرعت با رطوبت و اکسیژن هوا واکنش نشان می‌دهند.

فوم پاششی پس از اجرا بلافاصله پف می‌کند و خیلی سریع خشک می‌شود. در نتیجه یک عایق یکدست را به وجود می‌آورد. این فوم درون خود ساختار سلولی خاصی دارد که می‌تواند گرما و سرما را حفظ کند و مانع انتقال آن‌ها شود. رنگ فوم پلی‌یورتان به نوع آن و افزودنی‌هایی که در آن استفاده شده است، بستگی دارد و می‌تواند متفاوت باشد. اما نوع پایه آن سفید کرمی رنگ متمایل به قهوه‌ای است. اما زمانی که آن را برش بزنید متوجه می‌شوید که درون این فوم روشن‌تر از اطراف آن است.

درباره نحوه اجرای عایق فوم پلی‌یورتان پاششی بیشتر بدانیم

نحوه اجرای عایق فوم پلی یورتان پاششی در مقایسه با دیگر عایق‌ها بسیار راحت‌تر است. نخست باید نازل را در نوک تفنگ مخصوص در دستگاه پاشش به‌صورت عمودی قرار دهید، اما دقت کنید که میان نازل و تفنگ هیچ فاصله‌ای وجود نداشته باشد. زیرا زمان اجرای عایق فوم پلی‌ یورتان پاششی منجر به نشر کف خواهد شد. پیش از اجرا شما باید قوطی را حداقل ۲۰ بار تکان دهید. می‌توانید با پیچی که در پشت دستگاه قرار دارد، فشار را به میزان دلخواه تنظیم کنید. توصیه می‌کنیم که در شرایط عادی پیچ را تا انتها بپیچانید. پس از آن می‌توان مواد را در فاصله متوسط حدود ۴۰ تا ۴۵ سانتی‌متر از سطح موردنظر خود پخش نمایید.

بهتر است به این موضوع توجه کنید که اگر شما هنگام اجرای عایق فوم پلی ‌یورتان پاششی به سطح موردنظر نزدیک و یا از آن دور شوید کار شما دچار ایراد خواهد شد و ضخامت عایق زیاد می‌شود. در حالت کلی ضخامت ایده‌آل جهت فوم پلی‌یورتان باید حداکثر ۵٫۱ سانتی‌متر و در سه‌لایه همپوشانی شود. اما اگر این ضخامت بیش از این مقدار باشد، موجب کاهش عایق صدا و گرما خواهد شد. همچنین باید به این موضوع توجه کنید که اگر فاصله شما بیشتر از اندازه مناسب یعنی ۴۵ الی ۴۰ سانتی‌متر باشد، ضخامت پلی‌یورتان شما کم می‌شود و در نتیجه شما باید چندین لایه را برای همپوشانی مواد پخش کنید. این اقدام نیز موجب مصرف بیشتر عایق پاششی پلی‌یورتان و افزایش هزینه‌های شما خواهد شد.

اما بهتر است این نکته را بدانید که برای فضاهای باز و دیوار و مکان‌های صنعتی دستگاه پاشش پلی‌یورتان حرفه‌ای استفاده می‌شود. قدرت و سرعت این دستگاه بسیار زیاد است و به‌راحتی می‌توان در جاهای مختلف از آن استفاده کرد. توصیه می‌کنیم که از این دستگاه برای متراژهای کم استفاده نکنید.

نکات مهم برای انتخاب عایق فوم پلی‌یورتان پاششی

پیش از اجرای عایق فوم پلی‌یورتان پاششی باید چند این نکته را بدانید که عبارتند از:

  • فوم پاششی پلی یورتان باید از نوع کند سوز تهیه شود.
  • در فضاهای مجاور فوم پلی‌یورتان، حریق بندی ضروری است.
  • ساختار سیستم ساختمانی باید مستقل از عایق باشد.
  • استفاده از فوم پلی‌یورتان جهت عایق‌کاری حرارتی تنها در لایه پنهان مجاز است و روی آن باید توسط یک‌لایه تخته گچی با ضخامت حدود ۵٫۱ سانتی‌متر حفاظت شود.

اهمیت اجرا در سطح عایق فوم پلی‌یورتان پاششی

بهتر است این موضوع را بدانید که کیفیت مواد اولیه، دستگاه پاشش و ترکیب مناسب مواد و چگونگی اجرای عایق فوم پلی‌یورتان پاششی تأثیر مستقیمی بر کارایی این فوم دارد. اگر اجرای این فوم توسط شرکت‌های نامعتبر و بدون حضور افراد باتجربه در این حیطه انجام شود، فومی که ایجاد شده است مشکلاتی از قبیل شکننده شدن، سفتی یا نرمی بیش از حد، چسبندگی و خاصیت عایق‌بندی‌های ضعیف خواهد داشت. اما اگر این اقدام توسط افراد متخصص انجام شود، آن‌ها می‌توانند بهترین مواد اولیه را با دقیق‌ترین روش اجرای فوم پاششی انجام دهند. پس اگر می‌خواهید عایق‌کاری باکیفیت، ماندگار و بی‌نقصی داشته باشید، می‌توانید با شماره‌های درج شده تماس بگیرید و با کارشناسان مجموعه ارتباط برقرار کنید.

سخن پایانی

یکی از بهترین شیوه‌های عایق‌بندی، عایق پاششی پلی ‌یورتان صوتی و عایق پاششی پلی یورتان حرارتی است. اجرای عایق فوم پلی ‌یورتان پاششی با استفاده از تفنگ مخصوص دستگاه پاشش صورت می‌گیرد. بهتر از اجرای فوم پاششی پلی یورتان را به افراد متخصص و کاردان بسپارید تا بتوانید یک عایق یک‌پارچه با ضخامت دلخواه را به وجود آورید که بتوانید از کاربردها و مزایای آن استفاده کنید. در غیر این صورت اگر اجرای فوم به‌درستی صورت نگیرد، احتمالاً شما نمی‌توانید آن نتیجه‌ای که انتظار دارید را از محصول مدنظر خود مشاهده کنید. امیدواریم از مطالعه مطالب لذت برده باشید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *