انواع عایق حرارتی در ساختمان و بررسی ویژگی‌های هر کدام

اخبار و مقالات جدید
انواع عایق حرارتی در ساختمان و بررسی ویژگی‌های هر کدام

آیا با عایق حرارتی در ساختمان (THERMAL INSULATION OF BUILDINGS) آشنایی دارید؟ پس از ساخت ساختمان بهترین کار برای فراهم آوردن آسایش ساکنین این است که درجه حرارت محیط به خوبی تنظیم شود و تاحدامکان از هدررفت انرژی جلوگیری شود.

با صرفه‌جویی در مصرف انرژی از پرداخت هزینه‌های زیاد قبوض جلوگیری خواهد شد، به همین منظور توصیه می‌شود از عایق‌های حرارتی استفاده کنید. در این مطلب از شرکت مهندسی اسپری فوم شما را با انواع این عایق‌ها آشنا خواهیم کرد.

 انواع عایق حرارتی در ساختمان

 انواع عایق حرارتی در ساختمان

یک عایق حرارتی (Thermal insulation of building) مناسب عایقی است که  پایین ترین ضریب هدایت حرارتی را داشته و بتواند مقاومت کافی در برابر نفوذ رطوبت داشته باشد و همچنین مانع رشد قارچ و کپک شود. انواع عایق حرارتی در ساختمان به چهار دسته کلی صوتی، حرارتی، رطوبتی و آتش تقسیم‌بندی می‌شوند.

در ادامه عایق ها را بر اساس مواد تشکیل‌دهنده به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌کنیم:

 عایق پشم سنگ

 این عایق معدنی که مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت دارد از سنگ بازالت ناشی از فعالیت آتشفشان‌ها به دست می‌آید. مقاومت حرارتی زیاد باعث شده تا از آن برای عایق‌کاری مخازن بزرگ و لوله‌ها در نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها استفاده شود.

ازآنجاکه این عایق از جنس سنگ است مواد تشکیل‌دهنده آن این قابلیت را دارد که دماهای بسیار بالا تا حدود ۷۵۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل کند. از ویژگی‌های دیگر محصول این است که آب و رطوبت را به خوبی جذب کرده و از رشد قارچ و یا کپک در پشم سنگ جلوگیری می‌کند.

عایق پشم‌شیشه

 از معروف‌ترین انواع عایق حرارتی در ساختمان، پشم‌شیشه است که با ذوب شیشه در اثر فرایندهای خاص به الیاف شیشه‌ای تبدیل می‌شود. این عایق می‌تواند هوا را محبوس کرده و مانع از انتقال آن به بیرون شود. مهم‌ترین ویژگی آن وزن کم است و در مکان‌هایی که عایق سبک موردنیاز است، توصیه می‌شود.

 عایق الاستومری

نام دیگر آن عایق پتویی بوده و محتویات آن از مواد غیرسمی ساخته شده و هیچ آسیبی به انسان و محیط وارد نمی‌کند. به همین خاطر دوستدار محیط‌زیست است. از این نوع عایق در لوله‌ها و کانال‌هایی که جهت انتقال هوا هستند استفاده می‌شود.

دیگر ویژگی‌های این محصول به شرح زیر هستند:

  • قابلیت نصب آسان
  • مقاوم در برابر خوردگی و رطوبت
  • در برابر آلودگی‌های محیطی مانند گردوخاک مقاوم است.
  • در برابر اشعه ماورا بنفش و مضر خورشید مقاوم است.

 از معایب آن نیز می‌توان به قیمت بالا و گران بودن آن نسبت به عایق پشم سنگ و پشم‌شیشه اشاره کرد همچنین در برابر آلودگی‌های صوتی مقاومت زیادی ندارد.

عایق ایزوگام

این عایق حرارتی در ساختمان به‌خاطر قابلیت‌های متفاوتی که دارد چندمنظوره بوده و جنس آن از پلی‌استر توخالی است. از ویژگی‌های آن می‌توان به دو مورد مهم مقاوم‌سازی ساختمان و نیز استفاده بهینه از سوخت اشاره کرد. این عایق از انتقال حرارت و رطوبت هم‌زمان جلوگیری می‌کند. ویژگی‌های مهم آن سبک بودن است بنابراین در ساختمان‌سازی بسیار موردتوجه قرار می‌گیرد.

عایق پلی‌استایرن

این عایق از انواع عایق حرارتی در ساختمان است که بسیار سبک بوده و پرمصرف و به راحتی قابل برش خوردن است. ازآنجاکه سطح آن یکنواخت است پس از برش به‌آسانی در فضاهای موردنیاز قابل‌نصب خواهد بود.

 از دیگر ویژگی‌های آن مقاومت آن در برابر رشد باکتری‌ها، مقاومت در برابر جذب آب و رطوبت، قابلیت جابه‌جایی و حمل آسان آن، مقرون‌به‌صرفه بودن، غیرسمی بودن و قابلیت بازیافت آن است.

عایق پرلیت

پرلیت ماده‌ای غیر قابل اشتعال است و می‌تواند در دمای بالا، عایق بسیار خوبی باشد. این عایق در برابر پوسیدگی مقاومت بالایی دارد و مانند اسفنج دارای سوراخ‌هایی است که در صورت نفوذ آب آن را به خود جذب کرده و همین امر منجر به کاهش مقاومت در برابر رطوبت می‌شود.

 عایق فوم پلی یورتان

 عایق حرارتی پلی یورتان یکی از این عایق‌ها در ساختمان‌سازی است. این نوع عایق بسیار عالی و کاربردی بوده و غیرسمی است که انواع مختلف آن با ظاهر و کارایی متفاوت موجود است.

عایق سلولزی

عایق سلولزی

 یکی از سازگارترین انواع عایق حرارتی در صنعت ساختمان عایق‌های سلولزی بوده که همان‌طور که از نامش  پیدا است از کاغذ بازیافت، مقوا و … تولید می‌شود. از آن جا که مواد فشرده است می‌توان احتمال داد که خالی از اکسیژن بوده و مقدار آسیب را بسیار کاهش می‌دهد.

جمع‌بندی

 انواع عایق‌ حرارتی در ساختمان (Thermal insulation of building) را در این مطلب با ویژگی‌های هر کدام به‌اختصار شرح داده‌ایم. بهتر است برای انتخاب با توجه به شرایط محیط، نوع عایق، نسوز بودن، قیمت عایق و دیگر ویژگی‌ها، آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کرده و سپس اقدام به خرید نمایید.

شرکت مهندسی اسپری فوم انواع این عایق‌ها را در بالاترین سطح کیفی و بهترین قیمت بازار عرضه می‌کند. این شرکت آماده است که بهترین خدمات را در زمینه اجرای انواع عایق‌های حرارتی، صوتی، رطوبتی و با ضمانت ۱۰۰% جهت فراهم آوردن رضایت مشتریان خود ارائه دهد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *