بهترین عایق حرارتی ساختمان برای کف و دیوار Thermal Insulation of Buildings

اخبار و مقالات جدید
بهترین عایق حرارتی ساختمان برای کف و دیوار Thermal Insulation of Buildings

آیا می‌دانید که عایق حرارتی ساختمان Thermal Insulation of Buildings برای کف و دیوار نیز قابل‌استفاده است؟ درگذشته استفاده از دیوارهای ضخیم کاه‌گلی مرسوم بود، این دیوارها باعث افزایش گرمایش در زمستان و سرمایش در تابستان می‌شد و تا حدودی به عنوان عایق حرارتی در ساختمان عمل می‌کرد.

اما امروزه به دلیل افزایش فضای داخلی و کم کردن وزن ساختمان، استفاده از این دیوارها دیگر مرسوم نیست و استفاده از عایق‌های حرارتی در کنار مصالح ساختمانی ضروری احساس می‌شود. در این مطلب از شرکت مهندسی اسپری فوم همراه ما باشید تا با بهترین نوع عایق حرارتی برای کف و دیوار آشنا شوید.

عایق‌ حرارتی

بزرگ‌ترین دلیل استفاده از عایق‌ حرارتی ساختمان عدم اتلاف انرژی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها است. در حال حاضر عایق‌های حرارتی به صورت صفحه‌ای، ورقه‌ای، نواری، تخته‌ای و آجری تولید می‌شود. عایق‌ها باید در حرارت‌های بالا بسیار مقاوم، نسبت به آتش‌سوزی قوی بوده و غیر قابل اشتعال باشند.

در ساختار آن‌ها مواد سمی به کار نرفته و در مقابل فشار و سنگینی مقاوم باشند. این محصولات نباید خیلی زود ترک بخورند و حتی دچار چروک شوند. در برابر اشعه فرابنفش و مادون‌قرمز مقاوم و حالت انقباضی و انبساطی نداشته و با هر ماده‌ای واکنش ندهند و در نهایت چگالی مناسبی داشته باشند.

انواع عایق‌ حرارتی ساختمان Thermal Insulation of Buildings

انواع عایق‌ حرارتی ساختمان

به‌طورکلی عایق‌ حرارتی ساختمان بر اساس مواد سازنده به دو دسته پلیمری و معدنی تقسیم می‌شوند:

عایق معدنی

 مواد اولیه عایق‌های حرارتی معدنی از معدن استخراج شده و طی عملیاتی که روی آن‌ها انجام می‌شود، با وجود تغییر عملکرد آن‌ها روی ساختار مولکولی تغییر چندانی ایجاد نمی‌شود. مهم‌ترین عنصر این عایق‌ها، مقاومت حرارتی بالا و غیر قابل اشتعال بودن آن‌ها است اما در برابر نفوذ رطوبت مقاومت کمی دارد.

 الیاف معدنی یا همان پشم معدنی که از خرد کردن تکه سنگ‌های آتشفشانی ساخته می‌شود، در برابر رطوبت مقاوم است. انعطاف‌پذیری بالایی دارد و یک عایق صوتی به حساب می‌آید. بیشتر برای سقف و پشت‌بام ساختمان استفاده می‌شود.

عایق حرارتی پشم‌شیشه

پشم‌شیشه یکی دیگر از انواع عایق حرارتی در ساختمان است که از بافت‌های ریز شیشه تشکیل می‌شود. در گذشته برای عایق‌بندی لوله‌ها استفاده می‌شد اما اکنون برای لایه‌های سقف و یا پوشش دیوارهای جانبی کارایی دارد. این نوع عایق پایداری زیادی دارد اما در برابر آتش و رطوبت مقاوم نیست بیشتر در زیر لایه‌های سقف و یا دیوارهای جانبی استفاده می‌شود.

پشم سنگ

پشم سنگ

عایق پشم سنگ از سنگ‌های آذرین ساخت می‌شود، وزن بسیار کم و مقاومت بالایی دارد. بیشتر در ساختمان‌های نوساز کاربرد دارد و جلوی ترک‌خوردگی و تخریب ساختمان را می‌گیرد. در مقابل آتش مقاوم است و بیشتر در سازه‌های فلزی و تأسیسات الکترونیکی و راه‌های فرار استفاده می‌شود.

این عایق حرارتی ساختمان به دلیل اینکه عایق صوتی فوق‌العاده‌ای هم به حساب می‌آید، جلوی سروصدای ایجاد شده بر اثر دویدن کودکان در طبقات بالایی و رسیدن صدا به طبقات پایین‌تر را می‌گیرد. همچنین کاربرد زیادی در کف ساختمان و مکان‌هایی که هوای آزاد در جریان است نظیر راه‌پله‌ها، کف طبقه اول، کف تراس و کف آشپزخانه‌ دارد.

عایق پلیمری

این عایق ها مقاومت پایین‌تری نسبت به نوع معدنی دارند ولی در برابر رطوبت مقاومت بسیار بالایی دارند. همچنین در برابر حرارت ۱۰۰ تا ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد مقاوم هستند. در ساختار آن‌ها از مواد غیر قابل اشتعال استفاده شده است.

از انواع عایق‌های حرارتی پلیمری می‌توان به عایق پلی‌استایرن،  عایق حرارتی پلی یورتان، پلی‌اتیلن و انواع فوم‌ها اشاره کرد. این عایق‌های حرارتی مقاومت بالایی در برابر حرارت و رطوبت و همچنین صوت دارند.

عایق الاستومری

عایق الاستومری یکی از جدیدترین عایق‌های حفظ انرژی به حساب می‌آید که مقاومت بالایی در برابر رطوبت و حرارت دارد و می‌تواند تا ۷۰ درجه سرما و ۱۰۰ درجه گرما را تحمل کند. بیشتر برای تأسیسات ساختمان استفاده می‌شود.

پرلیت

این جسم یک نوع سنگ آتشفشانی و عایق حرارتی ساختمان است که دانه‌های کروی شکل دارد.‌ این سنگ در مناطقی که رطوبت بالا دارند، تشکیل می‌شود و در صنعت ساختمان‌سازی کاربرد گسترده‌ای دارد. پرلیت بسیار سبک بوده و غیر قابل اشتعال است. همچنین عایق بسیار مناسب در برابر گرما و صوت می‌باشد.
مقاومت بالای این سنگ در برابر موریانه‌ها و پوسیدگی و واکنش ندادن با اسیدها باعث افزایش کاربرد آن شده است. از این سنگ به سه شکل خام، منبسط شده و منبسط شده با گچ یا سیمان استفاده می‌کنند.

پرلیت خام

از پرلیت خام در تهیه سیمان، مواد منفجره، سرامیک‌سازی و … استفاده می‌شود.

پرلیت منبسط شده به همراه گچ یا سیمان

از دانه‌های پرلیت منبسط شده با استفاده از گچ یا سیمان یک ماده چسبناک تولید می‌کنند که از آن برای ساخت بلوک‌ها یا تخته‌های سبک وزن استفاده می‌شود. از این نوع پرلیت جهت عایق‌کاری سازه‌های سبک، پاگرد طبقات و سقف‌ها استفاده می‌شود‌.
جهت افزایش میزان مقاومت این پرلیت از امولسیون قیر در یک طرف آن و یا شبکه‌های فلزی در داخل آن‌ها کمک می‌گیرند.

پرلیت منبسط شده

هنگامی که دانه‌های پرلیت خام را درون کوره با دمای ۷۰۰ تا ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهند، پرلیت منبسط شده تولید می‌شود. از این نوع پرلیت جهت پلاستیک‌سازی، رنگ‌سازی، عایق‌کاری لوله‌ها و کوره‌ها، مصرف در باغبانی، پوشش دیواره‌های شومینه و … استفاده می‌شود.

الیاف کربنی

الیاف کربنی تشکیل شده از ۹۰ در صد کربن هستند که با حرارت دادن الیاف آلی مانند الیاف پلی اکریلونیتریل، الیاف فنولیک و الیاف سلولزی تولید می‌شوند.
از این الیاف ترد در صنایع مختلفی از جمله هواپیماسازی، پزشکی، الکترونیک و … استفاده می‌شود. الیاف کربنی در صنعت ساختمان‌سازی جهت تقویت کردن بتن، استفاده در رمپ‌ها و به عنوان یک نوع عایق حرارتی کاربرد دارند.

فویل آلومینیوم

ورق آلومینیومی نازک است و مقاومت بالایی در برابر حرارت و گرما دارد. همچنین هدایت الکتریکی آن زیاد است . این محصول در ساخت روکش مصالح و یا ساخت ساندویچ پانل کاربرد دارد.‌

الیاف سرامیکی نسوز

این الیاف غیر آلی هستند و جهت عایق کاری تاسیسات ساختمان و بخش‌های دیگر ساختمان از آن استفاده می‌کنند. قابل ذکر است که الیاف سرامیکی نسوز از اکسیدهای فلزی یا رس به وجود می‌آیند.

پشم سرباره

یکی از محصولات فرعی کوره ذوب آهن سرباره است که به صورت الیاف وجود دارد و به عنوان عایق حرارتی از آن استفاده می‌کنند. به دلیل کروی بودن سر این الیاف، پشم سرباره باعث ایجاد تحریکات پوستی و خراش نمی‌شوند‌‌. همچنین از این محصول جهت عایق صدا و عایق الکتریسیته استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین مزایای پشم سرباره قابلیت تجزیه‌پذیری و برگشت‌پذیری سریع آن به طبیعت است.

ویژگی‌های بهترین عایق حرارتی ساختمانی

بهترین عایق حرارتی ساختمان دارای ویژگی‌های بسیار زیادی است که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم:

  • مقاومت در برابر قارچ‌ها و میکروب‌ها
  • مقاومت بالا در برابر حرارت و جلوگیری از اتلاف انرژی
  • خنثی بودن از نظر شیمیایی
  • مقاومت بالا در برابر حرارت و فشار
  • چروک نشدن و جمع نشدن در برابر گرما و حرارت زیاد
  • داشتن طول عمر بالا
  • مقاومت در برابر اشعه‌های فرابنفش

ضرورت اجرای بهترین عایق حرارتی ساختمان

اجرای بهترین عایق حرارتی و استفاده از آن به دو دلیل انجام می‌شود‌. اول از همه باعث کاهش مصرف انرژی و افزایش گرمای محیط منزل می‌شود‌. همچنین از هدر رفتن گرما در فصل زمستان جلوگیری می‌کند و باعث گرم شدن راحت منازل می‌شود. در ساختمان‌های قدیمی به دلیل استفاده نکردن از عایق مناسب ساختمان گرما و حرارت به راحتی از ساختمان خارج می‌شود.

دومین ضرورت اجرای عایق حرارتی ساختمان جلوگیری از وارد شدن حرارت و گرما به داخل ساختمان است. گرمای بیش از حد فصل تابستان باعث کلافه شدن افراد می‌شود و نبودن عایق مناسب باعث ایجاد دم و گرما در منازل خواهد شد. حتی مصرف انرژی در فصل تابستان در اثر گرم شدن دیوارهای منازل نیز اتفاق می‌افتد.

هزینه عایق‌بندی ساختمان

اجرا و نصب عایق‌بندی ساختمان دارای هزینه است و با توجه به نوع عایق، حجم و متراژ آن و دستمزد نصاب این هزینه متفاوت است. اما این میزان هزینه در برابر آسایش خانواده و کاهش مصرف انرژی بسیار به صرفه و اقتصادی است که در مدت زمان طولانی متوجه این کاهش هزینه‌ها خواهید شد.

جمع‌بندی

به دلیل اینکه عایق حرارتی ساختمان انواع متفاوت و همچنین ویژگی‌های مختلفی دارد برای انتخاب بهترین عایق باید موقعیت مکانی جایی که می‌خواهید عایق‌کاری کنید را در نظر بگیرید. با در نظر گرفتن شرایط آب‌وهوایی آن نیز می‌توان تصمیم بهتری در این زمینه گرفت، برای مناطق مرطوب از عایق‌های حرارتی و رطوبتی استفاده کنید و برای مناطقی که سروصدا زیاد است باید از عایق حرارتی صوتی استفاده نمایید.

شرکت مهندسی اسپری فوم این عایق‌ها را در بالاترین سطح کیفی و بهترین قیمت بازار عرضه می‌کند. با راهنمایی گرفتن از این شرکت مهندسی و مشورت با متخصصین آن، بهترین عایق حرارتی را برای محل موردنظر خود انتخاب کنید.

نظرات کاربران

6 پاسخ

    1. سلام در نظر بگیرید این عایق‌ها مقاومت پایین‌تری نسبت به نوع معدنی دارند ولی در برابر رطوبت مقاومت بسیار بالایی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *