عایق شیشه سلولی یا فوم گلاس چیست و چه کاربردهایی دارد؟

اخبار و مقالات جدید
عایق شیشه سلولی یا فوم گلاس چیست و چه کاربردهایی دارد؟

بسیاری از ما با عایق‌های پلی یورتان، پشم‌شیشه، پشم سنگ و حتی سلولزی آشنا هستند. اما در این میان کمتر نام عایق‌ فوم گلاس را شنیده‌ایم. این نوع عایق که به آن عایق شیشه سلولی (Cellular glass insulation) نیز گفته می‌شود ویژگی‌هایی خاص دارد که قصد داریم در این مطلب از شرکت اسپری فوم به آن بپردازیم، برای آشنایی بیشتر با این عایق حرارتی و برودتی با ما همراه باشید.

با عایق شیشه سلولی آشنا شوید

عایق شیشه سلولی (Cellular Glass) که با نام عایق فوم گلاس (Foam Glass) نیز در بازار شناخته می‌شوند، از سلول‌های شیشه‌ای ساخته شده است. این مواد در برابر رطوبت و مایعات بسیار مقاوم هستند. در این ماده تمامی سلول‌ها به یکدیگر متصل هستند. پس نه تنها هر کدام از آن‌ها به تنهایی یک عایق است، بلکه همبستگی سلول‌ها نیز مقاومت آن‌ها را در برابر حرارت، صوت و رطوبت افزایش می‌دهد.

روکش عایق فوم گلاس در ضخامت‌های گوناگونی تولید می‌شود، پس می‌توان از آن در موارد مختلفی استفاده کرد. با وجود این می‌توان گفت که از این محصولات بیشتر برای عایق‌بندی حرارتی استفاده می‌شود. فراموش نکنید یکی از مهم‌ترین خواص فوم گلاس‌ها، مقاومت بالای این مواد در برابر جذب رطوبت است. عایق شیشه سلولی مقاومت و استحکام زیادی در برابر بخارات و مایعات گوناگون دارد.

فوم گلاس برای پیشگیری از انتقال رطوبت مصرف می‌شود. با توجه به این که عایق‌های شیشه سلولی رطوبت را جذب نمی‌کنند، طول عمر آن‌ها افزایش پیدا کرده و خواص عایقی خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌کنند.

با عایق شیشه سلولی آشنا شوید

عایق فوم گلاس چه ویژگی‌ هایی دارد؟

عایق شیشه سلولی ویژگی‌هایی دارد که آن را برای عایق‌کاری سرد و گرم مناسب کرده است. برخی از ویژگی‌های فوم گلاس عبارت است از:

  1. مقاومت بسیار بالا در برابر رطوبت
  2. نفوذناپذیری خیلی خوب
  3. در مجاورت مایعاتی که قابلیت اشتعال دارند، نقش فتیله را ندارد.
  4. ثابت بودن خواص عایق (در آن فرسودگی وجود ندارد)
  5. ساخته شده از ذرات شیشه بدون هیچ‌گونه افزودنی
  6. جلوگیری از گسترش شعله آتش
  7. عدم تولید دود در زمان آتش‌سوزی
  8. مقاومت بسیار بالا در برابر فشارهای وارده
  9. حفظ کارایی در گستره دمایی زیاد
  10. پایداری ابعادی در شرایط مختلف
  11. غیر قابل احتراق یا اشتعال

توجه داشته باشید که عایق فوم شیشه باید مطابق با استانداردهای (ASTM) C 552 ساخته شوند تا ضمن داشتن ویژگی‌های فوق، راندمان بالاتری هم داشته باشند.

عایق شیشه سلولی چه کاربردهایی دارد؟

با توجه به تمام ویژگی‌هایی که برای این عایق برشمردیم، باید بگوییم که این محصول در هر دو نوع عایق‌کاری حرارتی و برودتی کاربرد دارد. از دیگر کاربردهای عایق شیشه سلولی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عایق‌کاری لوله‌ها و تجهیزات مربوط به آب سرد
  • لوله‌کشی و عایق‌بندی تجهیزات مربوط به روغن داغ
  • عایق حرارتی خطوط آب گرم ساخته شده از فولاد ضدزنگ
  • به‌کارگیری در لوله‌کشی LNG
  • توزیع بخار زیرزمینی
  • عایق‌کاری بام سبز یا روف‌گاردن
  • عایق کردن لوله‌ها و تجهیزات در فرایند سرد
  • استفاده در تجهیزات و لوله‌ها کارخانه‌های اتیلن
  • عایق‌بندی پایگاه‌های تانک LNG
  • تولید پانل‌های ساختمانی سقفی یا دیواری نسوز

عایق شیشه سلولی چه کاربردهایی دارد؟

معرفی عایق صوتی پلی یورتان

پلی یورتان یکی از انواع عایق‌های پلیمری است که در دو مدل سلول باز و سلول بسته تولید می‌شود. در نوع سلول باز، فضای خالی میان عناصر وجود دارد که آلودگی صوتی را جذب می‌کنند. به همین دلیل از پلی یورتان سلول باز به عنوان یک عایق صوتی استفاده می‌شود.

PU سلول بسته نیز ساختاری منسجم و به هم پیوسته دارد و از انتقال حرارت به محیط اطراف جلوگیری می‌کند. این عایق نیز برای استفاده در محیط‌های گرم یا سرد مناسب است. از پلی یورتان به سه شکل پاششی، تزریقی و لوله‌ای برای عایق‌کاری محیط‌های مختلف استفاده می‌شود.

همان‌طور که ملاحظه کردید ساختار عایق صوتی پلی یورتان بسیار شبیه به عایق شیشه سلولی است. حتی ویژگی‌های آن‌ها نیز شباهت بسیاری با یکدیگر دارند. به همین دلیل می‌توان عایق فوم گلاس را با نمونه‌های مشابه پلی یورتان جایگزین کرد. در واقع این دو عایق بسیار شبیه به هم هستند و ویژگی‌های تقریباً یکسانی دارند. شرکت اسپری فوم بهترین عایق‌های صوتی و حرارتی را با مناسب‌ترین قیمت به مشتریان گرامی عرضه می‌کند.

نتیجه‌گیری

همه ما می‌دانیم که شیشه عایق خوبی در برابر حرارت، برودت و رطوبت است. در این مقاله گفتیم که چگونه از ذرات شیشه، عایق شیشه سلولی را تهیه می‌کنند. این نوع عایق ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که آن را برای کاربردهایی خاص مناسب کرده است.

از طرفی به جرأت می‌توان گفت که ماده پلی یورتان شباهت بسیاری به عایق فوم گلاس دارد. این پلیمر را در شرایطی کاملاً استاندارد و آزمایشگاهی می‌سازند. به همین دلیل طول عمر بسیار بالایی دارد. نحوه نصب و اجرای عایق صوتی پلی یورتان نیز بسیار ساده و آسان است. به همین دلیل مشتریان از آن به خوبی استقبال کرده‌اند. شرکت اسپری فوم باکیفیت‌ترین خدمات و محصولات را در زمینه عایق‌های حرارتی و صوتی و پوشش‌های ضدحریق ارائه می‌کند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *