نکات جالبی که باید درباره مواد اولیه پلی یورتان و ساختار آن بدانید

اخبار و مقالات جدید
نکات جالبی که باید درباره مواد اولیه پلی یورتان و ساختار آن بدانید

مهمترین مواد اولیه پلی یورتان (Polyurethane raw materials) چیست؟ آیا در خصوص ساختار فوم پلی یورتان اطلاع دارید؟ به نظر شما مهمترین خواص و ویژگی های فوم های پلی یورتان چیست؟ برای بررسی پاسخ این سؤالات بهتر است در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

مواد اولیه پلی یورتان چیست؟

پلی یورتان از جمله مواد شیمیایی پرکاربرد است که از واکنش دو ماده پلی ال و ایزوسیانات به دست می‌آید. در واقع مهمترین مواد اولیه پلی یورتان شامل پلی ال، ایزوسیانات، فعال کننده و پیشگیرنده شعله است. با توجه به اینکه فوم پاششی پلی یورتان از ویژگی‌ها و مزایای زیادی برخوردار است امروزه کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارد.

ایزوسیانات مهمترین ماده اولیه پلی یورتان

ایزوسیانات که از جمله مواد اولیه پلی یورتان است و در واقع جزو مواد اصلی و مهم به شمار می‌رود، بسیار واکنش‌پذیر است و استفاده از آن برای تولید پلی یورتان موجب می‌شود محصول نهایی خصوصیات متفاوتی داشته باشد. مثلاً انعطاف‌پذیری از جمله ویژگی هایی است که با اضافه شدن ایزوسیانات در محصول نهایی دیده می‌شود.

ایزوسیانات مهمترین ماده اولیه پلی یورتان

پلی ال برای تولید پلی یورتان

از دیگر مواد اصلی که برای تولید پلی یورتان مورد نیاز بوده، پلی ال است. این ماده در واقع چند گروه دارد که در این بین پلی اتر و پلی استر دو نوع اصلی از پلی ال های به کار رفته در صنعت شناخته می‌شود. پلی ال ها مایعات چسبناک هستند که در اثر واکنش با ایزوسیانات پلی یورتان را تولید می‌کنند.

دیگر مواد افزودنی پلی یورتان

در خصوص مواد اولیه پلی یورتان باید گفت مواد افزودنی دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از این مواد افزودنی، عوامل دمنده است که در واقع نقش فرعی در تولید فوم پلی یورتان دارد. واکنش ایزوسیانات و آب منجر به تولید دی اکسید کربن می‌شود که این دی اکسید کربن به عنوان عامل دمنده به کار می‌رود. همچنین فعال کننده‌ها، دیگر موادی هستند که در ساخت پلی یورتان به کار می‌روند.

از جمله فعال کننده‌ها می‌توان به آمین های نوع سوم، ترکیبات ارگانو قلع و نمک های قلیایی، اسیدهای کربوکسیلیک آلیفاتیک اشاره کرد. از آنجایی که پلی ال ها و ایزوسیانات تنها در دمای اتاق و با سرعت متوسط با یکدیگر واکنش نشان می‌دهند این فعال کننده‌ها به مواد اضافه می‌شوند. تثبیت کننده های فوم دیگر مواد اولیه پلی یورتان است.

مهمترین کاربرد این تثبیت کننده ها تنظیم ساختار فوم و ویژگی سلول باز و بسته و اندازه سلول است؛ و اما آخرین دسته از مواد اولیه پلی یورتان پیشگیرنده شعله است که به منظور تأخیر در اشتعال و همچنین کاهش انتشار شعله‌های آتش مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ لذا پلی ‌یورتان ها ترکیبات عالی قابل اشتعال هستند.

ساختار فوم پلی یورتان

حال با وجود آن چه در خصوص مواد اولیه فوم پلی یورتان گفته شد لازم است که ساختار این فوم ها را نیز بشناسیم. در واقع ساختار پلی یورتان در دو دسته ساختار سلول باز و سلول بسته طبقه‌بندی می‌شود. به طوری که فوم های سلول باز کاملاً نرم و انعطاف‌پذیر هستند و دیواره‌های آن به گونه‌ای است که با حباب‌های سبز شکافته می‌شود و سپس هوا فضاهای موجود را پر می‌کند و در نهایت فوم نرم تشکیل می‌شود؛ اما فوم سلول بسته سفت و سخت است.

ساختار فوم پلی یورتان

بررسی ویژگی های فوم پلی یورتان

امروز استفاده از انواع مواد پلی یورتان از جمله عایق تخته ای پلی یورتان رونق پیدا کرده است. حال بهتر است به بررسی ویژگی ها و خواص این فوم ها بپردازیم. در واقع باید توجه داشته باشید که این فوم ها به دلیل مقاومت بالایی که در برابر فشار و ضربه دارد از انعطاف‌پذیری خوبی نیز برخوردار است و قابلیت استفاده در موارد مختلف را خواهد داشت.

همچنین فوم پلی یورتان در برابر آب، کپک، قارچ و همچنین عوامل محیطی، جوی و خوردگی کاملاً مقاوم است. این عایق ها غیر سمی بوده و به راحتی می‌توان از آن در مجاورت آب آشامیدنی استفاده نمود. علاوه بر این موارد، عایق الکتریکی خوبی است و به عنوان عایق حرارتی و رطوبتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سخن پایانی

مواد اولیه پلی یورتان در دسته‌های مختلف قرار می‌گیرند اما به طور کلی ایزوسیانات و پلی ال مهمترین موادی هستند که در ساخت این فوم ها به کار می‌روند. چنانچه شما هم به دنبال خرید فوم پاششی پلی یورتان هستید لازم است به شرکت‌های معتبر که به محصول باکیفیت را ارائه می‌دهند مراجعه کنید. در این بین خوب است بدانید ما شرکت اسپری فوم باکیفیت ترین خدمات و محصولات را در زمینه عایق های حرارتی و صوتی و پوشش های ضد حریق ارائه می‌کنیم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *