فوم پلی یورتان چیست؟

اخبار و مقالات جدید
فوم پلی یورتان چیست؟

فوم پلی یورتان جزو گروه مواد شیمیایی است. این ماده از واکنش ایزوسیانات و پلی ال ها ساخته می شود. زمانی که این دو ماده با یکدیگر ترکیب می شوند، بر اثر واکنش شیمیایی تبدیل به فوم می شوند. سپس تغییر حالت داده و به حالت جامد در می آیند. از این ماده به عنوان عایق استفاده می شود. در ادامه مطالب بیشتری را در این رابطه در اختیار شما قرار می دهیم. پس برای اینکه بدانید فوم پلی یورتان چیست؟(What is polyurethane foam?)  ما را تا انتها همراهی کنید:

کاربرد فوم پلی یورتان چیست؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی در حوزه ساختمان سازی، از فوم پاششی پلی یورتان به عنوان عایق استفاده می شود. استفاده از این عایق ها می تواند موجب مصرف بهینه سوخت، و مانع هدر رفت انرژی گردد. زیرا سوخت های فسیلی روزانه مورد استفاده قرار می گیرد، و جزء مواد تجدید نا پذیر هستند، در نتیجه استفاده از این عایق ها می تواند نقش موثری در کاهش مصرف سوخت داشته باشد. بیشترین میزان اتلاف و هدر رفتن انرژی از طریق سقف ها و دیوار ها صورت می گیرد، در نتیجه استفاده از این عایق می تواند تا حد زیادی مانع این اتلاف انرژی شود.

برای پاسخ به پرسش که دیگر کاربرد های پلی یورتان چیست؟ می توان بگوییم که از این عایق علاوه بر ساختمان های اداری، تجاری و مسکونی، در بخش های دیگری چون: صنایع پتروشیمی، گاز، مخزن های صنعتی، سقف های فلزی و لوله کشی ها استفاده می شود. در حال حاضر در اغلب کشور های توسعه یافته، عدم استفاده از فوم پلی یورتان غیر قابل تصور بوده و دارای اهمیت بسیار بالایی است.

فوم های پلی یورتان به دو شکل سلول باز و سلول بسته وجود دارند. اما تفاوت میان این دو گونه فوم پلی یورتان چیست؟ تفاوت های متععدی میان آن ها وجود دارد، که یکی از تفاوت های میان این دو را، می توان تفاوت در کاربرد آن ها نام برد. به عنوان مثال: عایق سلول باز می تواند به عنوان عایق پاششی پلی یورتان صوتی عمل کند. زیرا به دلیل چگالی پایین تر خود پس از عمل پاشش بر روی سطوح، می تواند تا 50 برابر افزایش حجم داشته باشد. این عامل توانسته آن را به عایق صوتی خوبی تبدیل نماید.

مزیت های فوم پلی یورتان

مزیت های فوم پلی یورتان

برای اینکه بدانید مزیت های فوم پلی یورتان چیست؟ باید بیان کنیم که، این ماده دارای مزایای متعددی است که شامل موارد زیر می شود:

  • وزن سبک
  • این ماده دارای مقاومت بالایی در برابر عوامل خورنده محیطی و جوی است.
  • فوم های پلی یورتان با اسپری شدن به مرور زمان، تغییری نمی کنند و بدون آسیب باقی می مانند.
  • این ماده دارای انعطاف بسیار بالایی است.
  • در برابر تغییرات دما و شرایط اقلیمی متفاوت، دارای مقاومت خوبی است.
  • این ماده غیر سمی است و می تواند در مجاورت آب آشامیدنی قرار گیرد.
  • فوم پلی یورتان خاصیت چسبندگی به بسیاری از مواد را داراست.
  • این ماده دارای هدایت حرارتی پایینی است، به همین دلیل است که از عایق پاششی پلی یورتان حرارتی به عنوان عایق استفاده می کنند.
  • در برابر نفوذ بخار آب دارای مقاومت خوبی است.

معایب فوم پلی یورتان

معایب فوم پلی یورتان

برای این نکته که معایب فوم پلی یورتان چیست؟ باید بگوییم که تمام مواد و وسایل در کنار مزیت ها و نکات مثبت خود دارای معایبی نیز هستند. این امر از فوم پلی یورتان نیز مستثنی نیست. برخی از این معایب موارد زیر هستند:

  • زمانی که شما از فوم پلی یورتان استفاده می کنید، باید از پوشش های ایمنی استفاده کنید. زیرا هنگامی که شما یا فرد دیگری با این ماده کار می کند، از این فوم ها گاز ساتع می شود. این گاز ها برای سلامتی مضر هستند.
  • از این فوم ها نباید در مکان هایی که نیاز به بازسازی دارند، استفاده کرد. زیرا اگر فوم پلی یورتان به سطحی بچسبد، دیگر نمی توان آن را جدا کرد مگر اینکه آن قسمت را تخریب کنید.
  • فوم پلی یورتان از دسته مواد تجزیه ناپذیر هستند، زیرا برای بازیافت در چرخه طبیعت، نیاز به زمان بسیار زیادی دارد.

نتیجه گیری

در انتها برای پاسخ به فوم پلی یورتان چیست؟ می توانیم بیان کنیم، فوم های پلی یورتان از جمله عایق هایی است که در جهان مورد استفاده زیادی قرار می گیرد. این عایق می تواند به روش های متعددی مورد استفاده قرار گیرد که مرسوم ترین آن، عایق پاششی پلی یورتان یا اسپری فوم است. امیدواریم از مطالعه این مطالب لذت برده باشید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *