فوم یا پشم شیشه؟ کدام عایق بهتر است؟ مقایسه ویژگی های فوم و پشم شیشه

اخبار و مقالات جدید
فوم یا پشم شیشه؟ کدام عایق بهتر است؟ مقایسه ویژگی های فوم و پشم شیشه

استفاده از انواع عایق در ساختمان سازی اهمیت بسیار زیادی دارد. حال سؤالی که برای افراد پیش می‌آید این است که در مقایسه ویژگی های فوم یا پشم شیشه (Foam or glass wool) کدام یک از این موارد بهتر است و کاربرد بیشتری دارد. انواع این محصولات کدامند و برای چه مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرند؟ از این رو ما در ادامه سعی کرده‌ایم در خصوص این دو عایق بیشتر صحبت کنیم.

مزایای فوم بیشتر است یا پشم شیشه؟

فوم پلی یورتان نوعی عایق جدید است که ساختار سلول بسته دارد و از مقاومت بالایی در برابر رطوبت، بخار آب، آلودگی و گرد و خاک برخوردار است. در مقابل این فوم ها عایق های پشم شیشه قرار دارند که از گذشته‌های دور مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند.

حال اگر شما هم می‌خواهید بدانید فوم یا پشم شیشه کدام بهتر است؟ باید توجه کنید که پشم شیشه در مقایسه با عایق های فومی مقاومت پایینی در برابر نفوذ رطوبت و بخار آب دارد. همچنین مقاومت حرارتی آن نیز نسبت به عایق فومی کمتر است. علاوه بر این فوم پلی یورتان عوارض زیستی کمتری تولید می‌کند در حالی که ارتباط مستقیم با پشم شیشه، مشکلات تنفسی به وجود می‌آورد. همچنین عایق فومی در برابر خوردگی بسیار مقاوم‌تر از عایق پشم شیشه است.

مزایای فوم بیشتر است یا پشم شیشه؟

فوم یا پشم شیشه کدام عمر بیشتری دارد؟

علاوه بر آن چه گفته شد ممکن است برای شما هم سؤال پیش بیاید که فوم یا پشم شیشه کدام یک عمر بیشتری می‌کند؟ دقت داشته باشید فوم پلی یورتان کاملاً فشرده و متراکم ساخته شده است. این فوم در برابر شرایط آب و هوایی مقاوم بوده و در نهایت و نسبت به پشم شیشه از طول عمر بالاتری برخوردار است.

همچنین از آنجایی که عایق فوم تزریقی پلی یورتان برخلاف عایق های پشم شیشه و پشم سنگ در برابر آب مقاوم هستند. به راحتی می‌توان در محیط های مرطوب و باز ساختمان همچون پشت بام نیز از آن استفاده نمود.

بررسی انواع فوم پلی یورتان

در جواب سؤال اینکه فوم یا پشم شیشه (Foam or glass wool) کدام عایق بهتری است؟ می‌توان به جرات گفت که پلی یورتان انتخابی بهتر خواهد بود. علاوه بر آنچه گفته شد لازم است بدانید یکی دیگر از مزیت‌ها و فواید فوم پلی یورتان دسته‌بندی مختلف این عایق‌ها است. و اما در مورد انواع فوم پلی یورتان باید گفت یکی از انواع این فوم ها فوم نرم است که سلول‌های باز دارد تا هوا به سهولت در داخل آن عبور کند و بیشترین کاربرد آن در ساخت مبلمان، تشک و صندلی خودرو است.

پلی یورتان نیمه سخت دیگر نوع محصول است که از ترکیب پلی استر و ایزوسیع ساخته می‌شود که اگر چه آب را به خود جذب می‌کند اما فاقد جذب رطوبت هوا می‌باشد. دسته دیگر از این فوم ها، فوم سخت پلی یورتان است که به دلیل ساختار سلول بسته ضریب هدایت حرارتی پایینی دارد و بیشترین کاربرد آن در عایق کاری ساختمان ها است.

فوم شانه تخم مرغی نوعی دیگری از انواع عایق فومی است که عایقی بسیار عالی در برابر صوت است و بیشترین کاربرد را در استودیوهای ضبط صدا و موسیقی، سالن های همایش و … دارد.

بررسی انواع فوم پلی یورتان

مزیت های فوم پلی یورتان چیست؟

با بررسی مزیت‌ها و فواید فوم پلی یورتان درمیابیم که بدون شک استفاده از این نوع فوم در حال حاضر نسبت به پشم شیشه بسیار بیشتر است. به طوری که باید بدانید این فوم ها ضریب هدایت حرارتی پایینی دارد. همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد از دوام بالا در مقابل عوامل جوی برخوردار هستند. همچنین وزن پایین آن موجب می‌شود که به راحتی بتوان در ساختمان سازی از آن استفاده کرد.

علاوه بر این، فوم پلی یورتان در برابر نفت، روغن و حلال‌های غیر قطبی مقاوم است و امکان رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها در این نوع عایق وجود ندارد. مزیت دیگر فوم پاششی پلی یورتان نصب و اجرای بسیار آسان آن است. مثلاً برای محیط هایی که فضای کار زیادی ندارد به راحتی قابل اجرا خواهد بود.

اما در مقایسه با آن، نصب عایق های پشم شیشه در چند مرحله انجام می‌شود و کاری سخت است. به طوری که کارگران در هنگام استفاده از پشم شیشه باید حتماً از ماسک و لباس محافظ استفاده کنند در حالی که در زمان استفاده از عایق پلی یورتان این موارد نیاز نیست.

سخن پایانی

در جواب سؤال فوم یا پشم شیشه کدام عایق بهتری است؟ به طور کلی بررسی شد که ویژگی های مفید فوم تزریقی پلی اورتان بیشتر است. با این وجود امروزه پشم شیشه کاربرد چندانی ندارد و جای خود را به انواع فوم های پلی یورتان داده است.

حال چنانچه شما هم قصد استفاده از این عایق ها را دارید و به دنبال خرید از مراکز معتبری هستید که محصولی باکیفیت را بدون واسطه و با قیمت مناسب تهیه کنید خوب است بدانید ما در شرکت اسپری فوم باکیفیت ترین خدمات و محصولات را در زمینه عایق های حرارتی و صوتی و پوشش های ضد حریق ارائه می‌کنیم. پس تنها کافی است با ما در ارتباط باشید تا ضمن خریدی به صرفه و مطمئن، از خدمات مشاوره رایگان ما نیز بهره‌مند شوید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *