ماستیک پلی یورتان چیست؟+ روش اجرای ماستیک پلی یورتان

اخبار و مقالات جدید
ماستیک پلی یورتان چیست؟+ روش اجرای ماستیک پلی یورتان

ماستیک پلی یورتان (Polyurethane mastic) که جهت آب بندی و درزگیری بتن استفاده می‌شود، دارای انواع مختلفی است. این ماستیک ها بسته به نوع خود در موارد مختلف کاربرد دارند. علاوه بر ماستیک پلی یورتان انواع دیگری از ماستیک چون ماستیک قیر سرد، ماستیک قیر گرم، ماستیک اپوکسی، ماستیک سیلیکون، ماستیک هیدرولیکی و غیره نیز موجود هستند.

بررسی ویژگی های ماستیک پلی یورتان

همان‌طور که گفته شد یکی از انواع ماستیک ها، ماستیک پلی یورتان است که در واقع نوعی درزگیر مایع به حساب می‌آید. این ماده به دلیل چسبندگی بسیار خوبی که دارد می‌تواند در تمامی سطوح برای درزبندی مورد استفاده قرار بگیرد. جالب است بدانید این ماستیک بعد از این که خشک می‌شود برخلاف چسب های معمولی، به هیچ عنوان سفت نشده و حالت لاستیکی به خود می‌گیرد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی های ماستیک پلی یورتان، مقاومت آن در برابر خوردگی و فرسایش است. همچنین این ماستیک ها در دماهای مختلف کاربرد دارند و گرما و سرما بر انعطاف‌پذیری عالی ماستیک ها تأثیر نمی‌گذارد. از این رو می‌توان در شرایط آب و هوایی متفاوت از آن استفاده کرد. همچنین لازم است بدانید ماستیک های پلی یورتان قابلیت رنگ آمیزی دارند. به دلیل غیر سمی بودن، امکان استفاده از آن ها در مجاورت یا حتی درون آب‌های آشامیدنی وجود دارد.

بررسی ویژگی های ماستیک پلی یورتان

بررسی انواع ماستیک پلی یورتان

در بررسی انواع ماستیک پلی یورتان (Polyurethane mastic) لازم است بدانید که این محصول در دو دسته ماستیک تک جزئی و ماستیک دو جزئی قرار می‌گیرد. در خصوص ماستیک تک جزئی باید بدانید که این ماده با واکنش رطوبت خشک می‌شود و به محصولی نرم تبدیل می‌گردد.

توجه داشته باشید زمان سخت شدن و گیرش ماستیک تک جزئی به رطوبت و دما و عمق محیط استفاده شده بستگی دارد. این ماستیک ها در بسته های سوسیس‌ شکل با حجم ۶۰۰ میلی لیتر ارائه می‌شود. بعد از باز کردن یک طرف روکش آلومینیومی با استفاده از تفنگ مخصوص به صورت یکنواخت درون درزها تزریق می‌گردد.

نوع دیگر ماستیک ها، ماستیک دو جزئی است که برای اجرای آن ابتدا پرایمر مربوطه به درون درزها تزریق می‌شود. بعد از این رزین و هاردنر که به خوبی با یکدیگر ترکیب شده‌اند، با زاویه یکسان درون درزها ریخته شده و با استفاده از قلم مخصوص پرداخت می‌شود.

روش اجرای ماستیک پلی یورتان

اگرچه در ابتدای مطلب هم گفته شد که در حال حاضر انواع مختلفی از ماستیک موجود است. اما لازم است بدانید ماستیک های پلی یورتان بهترین دوام و کیفیت را دارند. به طوری که عمر مفید آن‌ها بین ۲۰ الی ۲۵ سال است. حال در خصوص روش و نحوه اجرای این ماستیک ها باید دقت کنید که درزهای مورد نظر باید کاملاً از ذرات گرد و غبار، رنگ، چربی و هرگونه رطوبت و آب و دیگر مواد آلاینده پاک شوند و چنانچه سطح موردنظر متخلخل است، باید کاملاً هموار گردد.

همچنین اگر قرار است ماستیک را بر روی سطحی اجرا کنید که بتن قدیمی است و یا دیگر مصالح، حتماً باید از پرایمر استفاده کنید. پرایمر ها باید دست کم ۳ ساعت و حداکثر شش ساعت قبل از ماستیک پلی یورتان روی سطح مورد نظر اجرا شوند. نکته دیگر در خصوص اجرای ماستیک برابر بودن عرض و عمق محل است به طوری که این مقطع باید به شکل مربعی باشد.

برای محدود کردن عمق اجرا می‌توان از اسفنجی یا پلاستوفوم استفاده نمود. دقت داشته باشید در زمان استفاده از این ماستیک به کار بردن ابزار مرطوب و یا هرگونه حلال یا آب ممنوع است و پیش از سخت شدن ماستیک به هیچ عنوان نباید خیس شود، زیرا کیفیت نهایی آن افت پیدا می‌کند. نکته ایمنی در زمان اجرای ماستیک این است که باید از تماس این ماده با چشم جلوگیری شود و توصیه می‌شود از عینک و دستکش استفاده گردد.

روش اجرای ماستیک پلی یورتان

موارد کاربرد ماستیک پلی یورتان

در خصوص موارد استفاده از ماستیک پلی یورتان باید بدانید این ماستیک ها به دلیل مقاومت بالایی که در برابر عوامل محیطی، تابش نور خورشید، آب دریا و غیره دارند. در موارد زیادی جهت آب بند کردن درزهای انبساط، ترمیم بتن تخریب شده، ترمیم مخازن آب آشامیدنی، کانال های آبرسانی، درزبندی کردن لوله‌ها و تصفیه خانه های آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سخن پایانی

ماستیک پلی یورتان از جمله انواع ماستیک و درزگیر پرکاربرد است. به‌ دلیل طول عمر بالا و مقاومت خوبی که دارد در محل های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماستیک ها در دو نوع تک جزئی و دو جزئی به فروش می‌رسند.

در این میان اگر شما هم قصد تهیه مرغوب‌ترین نوع این ماستیک ها و فوم تزریقی پلی یورتان را از مراکز معتبر دارید باید توجه کنید که شرکت اسپری فوم باکیفیت ترین خدمات و محصولات را در زمینه‌ی عایق حرارتی و صوتی و پوشش های ضد حریق ارائه می‌کند. پس جهت دریافت مشاوره رایگان و خرید تنها کافی است با ما تماس بگیرید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *