معرفی ۶ نوع عایق حرارتی پرمصرف در صنعت ساختمان

اخبار و مقالات جدید
معرفی ۶ نوع عایق حرارتی پرمصرف در صنعت ساختمان

اگر می‌خواهید با عایق حرارتی پرمصرف (Temperature Insulation) و انواع مختلف آن آشنا شوید مطالعه این مطلب را از دست ندهید. متأسفانه در عصر حاضر شاهد کاهش چشمگیر منابع انرژی‌ هستیم به همین علت سازندگان فعال در حرفه ساختمان‌سازی به فکر به‌کارگیری شیوه‌های مختلفی در جهت حفظ انرژی موجود در ساختمان هستند.

شرکت مهندسی اسپری فوم نیز با تولید محصولاتی مانند عایق حرارتی پلی یورتان برای عایق کردن ساختمان و جلوگیری از عبور انرژی داخل ساختمان به خارج آن توانسته است گام بزرگی در جهت عایق‌بندی ساختمان‌ها بردارد.

شیوه‌های متعددی برای عایق کردن بناها وجود دارند که تعدادی از این روش‌ها رواج بیشتری در صنعت ساختمان‌سازی دارند. ما در این مقاله به معرفی 6 نوع عایق حرارتی آن هم از نوع پرمصرف در صنعت ساختمان می‌پردازیم.

عایق حرارتی چیست؟ (Temperature Insulation)

عایق حرارتی چیست؟

در ابتدا نیاز است قبل از معرفی انواع عایق حرارتی پرمصرف به طور دقیق و کامل بدانید که عایق حرارتی چیست؟ معمولاً حرکت گرما از محیط‌های گرم به سمت محیط‌های سرد بوده به همین علت برای جلوگیری از هدررفت انرژی افراد مختلف به فکر استفاده از عایق حرارتی افتاده‌اند.

با عایق کردن ساختمان‌ها در تابستان هوای گرم از بیرون به داخل ساختمان نفوذ نمی‌کند و در فصل زمستان هم بالعکس از ورود هوای گرم از داخل به خارج ساختمان جلوگیری می‌شود. معمولاً عایق‌های حرارتی بر اساس نوع آب‌وهوای محل موردنظر و دمای محیط انتخاب می‌شوند.

یک عایق حرارتی خوب باید دارای ضخامت مناسب، مقاومت فشاری بالا، مقاومت حرارتی، مقاومت در مقابل رشد قارچ، کپک و رطوبت باشد. محل قرارگیری عایق‌های حرارتی معمولاً در مناطقی است که از هدررفت انرژی جلوگیری می‌شود که این مناطق شامل سقف‌ها و دیواره‌های بیرونی ساختمان است.

6 نوع عایق حرارتی پرمصرف در صنعت ساختمان

همان گونه که در قسمت قبل عنوان شد عایق‌های حرارتی نوعی پوشش هستند که در دیواره‌های بیرونی و سقف‌ها کار گذاشته می‌شوند. در ساختمان‌سازی از انواع متریال نظیر پنجره، آجر و … استفاده می‌کنند که انرژی و حرارت به راحتی از آن‌ها عبور می‌کند، به همین علت استفاده از عایق حرارتی از اتلاف ۵۰ درصد انرژی جلوگیری می‌کند.

این عایق‌ها انواع گوناگونی دارند که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را نیز دارند. در ادامه به معرفی  عایق حرارتی پلی یورتان پرمصرف خواهیم پرداخت.

عایق حرارتی پشم‌شیشه و پشم سنگ

عایق حرارتی پشم‌شیشه و پشم سنگ

 شاید بتوان گفت که عایق پشم‌شیشه یکی از عایق‌های حرارتی بی‌نظیر است که استفاده از آن قدمتی طولانی دارد. این نوع از عایق‌ها بسیار نازک هستند. از ویژگی بارز این محصولات می‌توان به نم نگرفتن آن‌ها و داشتن پایداری بالا اشاره کرد. از پشم‌شیشه جهت عایق کردن انواع لوله‌ها و پشت‌بام‌های شیب‌دار و مسطح استفاده می‌کنند.

پشم سنگ یک عایق حرارتی پرمصرف در موتورخانه‌ها و کوره‌هایی که از موادی نظیر سنگ آذرین ساخته شده‌اند است. از ویژگی‌های بارز این عایق‌های حرارتی داشتن وزن سبک و در کنار آن ساختار محکم است. این نوع از عایق‌ها ضدحریق بوده و در مقابل آتش‌سوزی مقاومت بسیار بالایی دارند. اگر به دنبال یک عایق با طول عمر بسیار بالا در ساخت کوره‌های خود هستید عایق‌های پشم سنگ بهترین گزینه هستند.

عایق حرارتی الیاف معدنی

از این نوع عایق‌ حرارتی پرمصرف جهت عایق‌بندی پشت‌بام‌ها استفاده می‌کنند. مواد تشکیل‌دهنده این عایق‌ها دانه‌های سنگ آتش است که پوشش‌ مناسبی برای جلوگیری از انتقال صوت و حرارت می‌باشد. از مهم‌ترین ویژگی‌های آن می‌توان به نم‌گیر بودن، جلوگیری از رشد کپک‌ها و قارچ‌ها در سطح اشاره کرد. ‌ این عایق‌ها را می‌توان به عنوان بهترین گزینه در استفاده در پشت‌بام‌ها و پوشش‌های زیرین دیگر نیز معرفی کرد.

عایق حرارتی تخته‌های فیبری

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید این عایق نخستین پوششی است که در ساختمان‌سازی به کار گرفته می‌شود. جنس این محصول از نمد فشرده است که با الیاف گیاهی ترکیب شده و به اشکال مختلف درآمده است. پایداری مکانیکی بالا و مقاومت آن‌ها در مقابل نم و رطوبت از ویژگی‌های شاخص این تخته‌های فیبری بوده است.

عایق پرلیت

عایق پرلیت از سنگ آتش‌فشان به وجود آمده‌اند که دارای خاصیت ضدحریقی هستند. پرلیت علاوه بر اینکه یک عایق حرارتی بوده صوت را هم از خود عبور نداده و در مقابل ترکیبات اسیدی هیچ‌گونه واکنشی را از خود نشان نمی‌دهد. از معایب این نوع عایق حرارتی می‌توان به نداشتن مقاومت در برابر ضربه اشاره کرد به همین علت نمی‌توان از آن در مناطق تحت‌فشار و ضربه استفاده کرد.

عایق‌های حرارتی پلاستیکی

عایق‌های حرارتی پلاستیکی شامل طیف بسیار وسیعی هستند که از جمله این عایق‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • پلی پورتان
  • پلی‌اتیلن
  • فوم‌های پلی‌استایرن
  • فنولیک
  • اوره فوم آلدئید
  • پلی‌وینیل‌کلراید
  • نیتریل فوم
  • فوم EPDM

عایق حرارتی تخته چوب پنبه فشرده

معمولاً در تولید این عایق از ترکیب چوب پنبه فشرده با صمغ طبیعی استفاده می‌شود که دارای مقاومت کششی بسیار ضعیفی است و از مزیت‌های آن می‌توان به دوام آن در مقابل رطوبت اشاره کرد.

جمع‌بندی

امروزه پوشش‌های حرارتی زیادی تولید و به بازار عرضه می‌شوند که تعدادی از آن‌ها  جزء عایق حرارتی پرمصرف در ساختمان‌‌ها به شمار می‌روند. این محصولات به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود در بین صاحبان صنعت ساختمان‌سازی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند. برای تهیه آن‌ها با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت می‌توانید با شرکت مهندسی اسپری فوم تماس بگیرید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *