معرفی ۱۰ عایق رطوبتی کف ساختمان

اخبار و مقالات جدید
معرفی ۱۰ عایق رطوبتی کف ساختمان

آیا می‌دانید نم و رطوبت یکی از دلایل مهم آسیب رسیدن به ساختمان‌ها و کاهش عمر آن‌ها هستند؟ به همین دلیل استفاده از عایق رطوبتی کف ساختمان (Waterproofing for floors) و ایجاد یک پوشش مقاوم در برابر آب و رطوبت بسیار الزامی است. در ادامه این مطلب از شرکت مهندسی اسپری فوم با ما همراه باشید تا انواع عایق رطوبتی کف ساختمان را بیشتر بشناسید و با انواع آن‌ها آشنا شوید.

عایق رطوبتی کف ساختمان (Waterproofing for floors)

همان‌طور که می‌دانید یکی از مسائل مهمی که ساختمان‌ها و مصالح ساختمانی را تهدید می‌کند، وجود نم و رطوبت است. رطوبت می‌تواند آسیب‌های بسیار زیادی به ساختمان‌ها وارد کند و امنیت آن‌ها را کاهش دهد. در ساختمان‌هایی که تعداد طبقات آن‌ها زیاد است استفاده از عایق ضد رطوبت کف ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است. کف ساختمان‌ها به دلیل وجود خاک، بیشتر در معرض رطوبت قرار دارند به همین دلیل استفاده از عایق مناسب برای کف اهمیت بسیار زیادی دارد. ‌برای عایق ضد رطوبت کف ساختمان می‌توان از روش‌ها و مواد مختلفی استفاده کرد که در ادامه به ان می پردازیم.

دلایل اهمیت عایق‌بندی کف ساختمان

نفوذ رطوبت و آب به ساختمان‌ها باعث بروز آسیب جدی به آن‌ها می‌شود و به همین دلیل حتماً باید با استفاده از عایق‌های رطوبتی از ورود رطوبت به داخل ساختمان و مصالح ساختمانی جلوگیری کرد. افزایش عمر سازه‌های ساختمانی یکی دیگر از دلایل مهم استفاده از عایق‌بندی کف ساختمان است.

انواع عایق رطوبتی کف ساختمان

انواع عایق رطوبتی کف ساختمان

یکی از انواع رایج عایق رطوبتی کف ساختمان استفاده از قیرگونی است که با توجه به شرایط آب‌وهوایی بهترین نوع عایق رطوبتی است. ‌ هر یک از انواع عایق‌های رطوبتی بر اساس ویژگی‌هایی که دارند می‌توانند در مکان‌های مختلف استفاده شوند.

 یونولیت

یکی از عایق‌های رطوبتی پرکاربرد یونولیت است که از پلی‌استایرن تولید می‌شود. این ماده پلاستیکی که به رنگ سفید موجود است، از استایرن یکی از محصولات جانبی نفت و گاز تولید می‌شود. بیشترین میزان مواد تشکیل‌دهنده این عایق هوا است و تنها حدود ۵ درصد آن از پلاستیک ساخته شده است.

 قیرآبه

از ترکیب قیر با آب، قیرآبه تولید می‌شود که برای ترکیب شدن آن‌ها با هم از ژلاتین استفاده می‌کنند. از این عایق بیشتر در مکان‌هایی که دمای بالا ندارند، استفاده می‌شود. ‌

 قیر

استفاده از قیر برای عایق ساختمان در ایران بسیار متداول است، این عایق به دلیل ویژگی‌های بی‌شماری که دارد مورد استقبال بسیاری قرار گرفته است. از جمله ویژگی‌های آن می‌توان به قدرت چسبندگی بالا، مقاومت بالا در مقابل تغییرات آب‌وهوایی، قابلیت نفوذناپذیری در برابر آب و رطوبت و … اشاره کرد. ‌

 عایق قطران

یکی از عایق‌های کف ساختمان که چسبندگی بالایی دارد قطران است، این عایق از تقطیر موادی مانند چوب و زغال‌سنگ به وجود می‌آید که مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارد.

عایق پیش‌ساخته

امروزه استفاده از عایق پیش‌ساخته  بسیار رایج شده است. از این عایق بیشتر برای پی ساختمان استفاده می‌شود و از موادی مانند قیر صنعتی، پودر تالک، پشم‌شیشه، پلی‌استر، مس و … تولید می‌شود.

عایق پشم‌شیشه

پشم‌شیشه یکی از عایق‌های مهم رطوبتی و حرارتی است که بسیار پرمصرف است. این عایق رطوبتی کف ساختمان در ترکیب با مواد دیگر خواص بسیار زیادی پیدا می‌کند و کاربردهای متعددی دارد.

عایق تیشو

الیاف شیشه یا همان تیشو علاوه بر عایق مقاوم در برابر رطوبت، در برابر حرارت هم مقاومت بالایی دارد.

عایق پلیمری

عایق پلیمری یکی از عایق‌های رطوبتی پرکاربرد است که برای آب‌بندی کف ساختمان از آن استفاده می‌شود. عایق‌های پلیمری شامل پلی یورتان، عایق‌های ابری، بوتیلی، اکریلیک، پلی‌استر نبافته و سیلیکون است که برای عایق‌بندی کف ساختمان و سازه استفاده می‌گردد.

عایق نانو

عایق رطوبتی نانو مقاومت بالایی در برابر گرما، سرما و رطوبت دارد و به آسانی قابل اجرا است.

عایق پلی یوریا

یکی دیگر از انواع عایق‌های رطوبتی، عایق رطوبتی پلی یوریا است که از ترکیب پلی اورتان و پلی اوره ساخته می‌شود. این عایق مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه و سایش و ‌ … دارد. ‌

ویژگی‌های عایق‌ رطوبتی کف ساختمان

ویژگی‌های عایق‌های رطوبتی کف ساختمان

عایق رطوبتی کف ساختمان دارای ویژگی‌های بسیار زیادی است از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مقاومت بالا در برابر زلزله
  • سبک بودن و وزن کم
  • نصب و اجرای آسان
  • اقتصادی و به‌صرفه ‌بودن
  • مقاومت در برابر گرما و حرارت

نکته مهم هنگام اجرای عایق کف ساختمان

هنگام اجرای عایق کف ساختمان باید به چند نکته مهم توجه کنید تا بتوانید به خوبی  از نفوذ آب و رطوبت به بخش‌های مختلف ساختمان جلوگیری کنید. ‌ هنگام اجرای عایق رطوبتی حتماً تا ۲۵ سانتی‌متر از ارتفاع دیوارها را عایق کنید.

در مکان‌هایی که احتمال نفوذ آب بیشتر است عایق کاری را با دقت بیشتری انجام دهید. همچنین توصیه می‌شوند در آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام عایق‌بندی را به گونه‌ای انجام دهید که داخل لوله‌های آب و فاضلاب هم عایق شود.

برای عایق کاری کف ساختمان، می‌توان از روش‌ها و مواد مختلفی استفاده کرد که به طور کلی باید از موادی استفاده شود که مقاومت مناسبی در برابر نفوذ رطوبت داشته باشند و همچنین زیرساخت مناسبی برای استفاده روی آنها فراهم شود. در ادامه، چندین روش برای عایق‌کاری کف ساختمان آورده شده است:

ممبران آب بندی:

استفاده از ممبران‌های آب بندی می‌تواند یک راهکار موثر برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به داخل ساختمان باشد. این ممبران‌ها معمولاً از موادی مانند پلی‌ایزوبوتیلن، PVC، یا EPDM ساخته می‌شوند و بر روی سطح کف نصب می‌شوند.

پوشش‌دهی با رنگ‌ها و لاک‌ها:

استفاده از رنگ‌ها و لاک‌های ضد آب و مقاوم در برابر رطوبت می‌تواند به عنوان یک روش ساده و موثر برای عایق‌کاری کف ساختمان مورد استفاده قرار گیرد. این مواد معمولاً بر پایه اپوکسی یا پلی یورتان هستند.

فوم‌های عایق حرارتی:

استفاده از فوم‌های پلی‌یورتان یا پلی‌استایرن به عنوان لایه عایق زیر کف می‌تواند همچنین به عنوان یک روش عایق‌کاری کف ساختمان استفاده شود. این فوم‌ها معمولاً به شکل تیره‌ها یا پلاک‌ها به سطح کف نصب می‌شوند.

عایق‌کاری با استفاده از مواد شیمیایی:

توجه داشته باشید که برای جلوگیری از رطوبت کف ساختمان برخی مواد شیمیایی مانند سیلیکون‌های ضد آب یا محلول‌های آب بندی می‌توانند به عنوان روش‌های دیگری برای عایق رطوبت کف استفاده شوند.

جمع‌بندی

عایق‌بندی کف ساختمان‌ها و عایق کف اتاق در برابر نم و رطوبت بسیار اهمیت دارد و از آسیب جدی به ساختمان و سازه‌ها جلوگیری می‌کند. انواع مختلف عایق رطوبتی کف وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به یونولیت، پیش‌ساخته و قیر اشاره کرد. برای خرید انواع عایق رطوبتی کف ساختمان می‌توانید با شرکت مهندسی اسپری فوم تماس بگیرید. این شرکت عایق‌های رطوبتی را با کیفیت بالا و قیمت مناسب به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *